Nieuw fuchsia'tje kweken

• Dieuwke

Misschien een rare vraag..of juist niet. Voor iemand die net begint maar eigenlijk wel nieuwsgierig is.

Hoe kweek je eigenlijk een nieuw soort fuchsia en hoe weet je eigenlijk dat nog niemand die heeft?

“Kweek”je een nieuw soort door van twee verschillende fuchsia's, stekken bijeen samendoen zodat de evt . bloemen daarvan elkaar bestuiven en daarvan de zaden proberen te verzamelen? En hoe kan je dan die evt.zaden het beste bewaren…moeten ze eerst drogen voor je ze weer in de grond doet?

De vraag komt misschien raar over, maar ik zou niet zo gauw weten hoe ik dat anders moet vragen…

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes, Dieuwke

• henk

Hallo Dieuwke,

Een veredelaar in de dop. Mooi dat je interesse hebt in die materie. En rare vragen bestaan niet natuurlijk dus stellen die vragen daar is een forum voor.

Een nieuwe soort kweken is niet zo eenvoudig en er zijn al zo verschrikkelijk veel soorten fuchsia's. Maar je weet nooit natuurlijk, misschien kweek jij nou net die ene soort die nog niemand heeft. Om er wat wijzer in te worden moet je eens googlen op “fuchsia's veredelen”. Gegarandeerd dat je dan sites tegenkomt waar je antwoorden op je vragen kunt vinden.

Gr. Henk

• Peter

Hallo Dieuwke,

kijk eens op www.roessefuchsia.com

groetjes Peter

• Ron

Hallo,

Ook op de site van dhr. Waldenmaier staat een heel verhaal over het kweeken van “nieuwe” soorten Fuchsia's

Zelf kweek ik ook elk jaar een paar plantjes op vanuit het zaad, zomaar voor de lol. Ik vind het elke keer weer een wonder dat er uit zo'n klein zaadje zulke mooie dingen kunnen komen. Als je echt veel geluk hebt en je hebt een hele nieuwe soort gekweekt kan je de plant laten registreren met een door jouw gekozen naam. Veel succes ermee en laat nog eens weten of het gelukt is.

Met vriendelijke groet,

Ron.

• Dieuwke

Dank jullie wel hoor!

Inderdaad is het forum er niet voor niks…

Inmidels heb ik ook al leuk leesvoer binnen gekregen van Gelderse fuchsia. Die schrijft ook best uitgebreid erover.

Dus , wie weet..