F.Speciosa

• Shaka

Ik hoop,dat iemand mij kan helpen met het volgende.

In de herfst vorig jaar heb ik van een vriendin een fuchsia gekregen waarop de label de naam F.Speciosa staat.

Toen ik hem ophaalde was het een kast van een plant (1.5 m hoog).

Alleen in de toppen zaten wat blaadjes.

Ik heb hem voordat ik hem naar binnen heb gedaan terug gesnoeit,omdat het geen gezicht was.

Ik weet dat een een F-plant niet als een gewone fuchsia mag laten overwinteren,maar dat je hem enigzins aan de praat moet houden.

Maar nu mijn vraag(en):

A;Wat voor stand plaats moet hij hebben,want ik wil hem nu overpotten in een grotere pot want hij heeft het nu echt te krap.Maar de pot word nu zo groot dat ik hem op de plek waar hij moet staan wil over potten.

B;Hoe vaak mag ik hem toppen.

C;Is het een vroeg of een laat bloeier,en moet hij extra veel mest hebben voor zo'n grote plant.

D;En is hij makkelijk te stekken.

Jullie merken wel ik weet weinig van deze soort af.

Alvast bedankt

Aukje

• Ron

Hallo Aukje,

Ik las je vragen en ben toen even op Google gaan kijken. Als je fuchsia speciosa intypt rollen er diverse pagina's over deze plant uit. Vele in het Engels, maar ook een paar Nederlands. Misschien heb je hier iets aan.

Veel succes ermee!!!!

Groeten Ron.

• Shaka

Ik ga Googelen.

Bedankt.

• maria

F.Speciosa staat bij mij 's winters boven in de kas, dus redelijk warm en licht.Hij bloeit momenteel.Als hij binnenkort de kas uit gaat, snoei ik er enkele takken helemaal uit om ruimte te geven aan nieuwe takken die van onderuit komen.Eenmaal in de 4 á 5 jaar snoei ik hem helemaal kort boven de grond af, misschien is jouw plant daar ook aan toe af.Takken halverwege snoeien ontneemt hem zijn natuurlijke vorm, ik vind dat niet mooi.Je kunt hem m.i. beter verjongen als een voorjaars bloeiende heester Stekken gaat prima.

Maria

• Shaka

Bedankt voor de tip.Dan ga ik hem dit jaar flink terug snoeien,zodat hij verjongt.

• Henk Hoefakker

F.x Speciosa is een kruising tussen een F.fulgens en een F.splendens. Qua uiterlijk en behandeling heeft hij het meeste weg van een F.fulgens.

Deze kruising kan je het best in het najaar afknippen en koel wegzetten. Vroeg in het voorjaar beginnen met water en licht geven. Hij vormt al gauw weer een forse plant vanuit de oude takken en vanuit de wortels en bloeit het hele seizoen door met een soort korte fulgensbloemen. Beide voorouders komen uit Mexico en hij kan dus best veel zon en warmte hebben. Hij heeft net als F.fulgens dikke vlezige wortels waarin vocht en voedsel wordt opgeslagen. Hierdoor kan hij best wat hebben maar voor een mooie, volle plant moet hij wat meer vocht krijgen. Het zijn volgens mij geen grote eters. Ik heb hem net gisteren buiten gezet met scheuten van zo'n 25 cm.

Succes met deze mooie soort.

Henk Hoefakker

• maria

Als je een vorstvrije kas hebt vind ik het jammer om F.speciosa in het najaar al te snoeien.Hij bloeit bij mij vanaf ongeveer begin februari in de kas en dat vind ik nu juist zo leuk, zo'n vrolijke bloeiende plant in die tijd, het geeft zo'n zomers gevoel! Ook de stekken die ik in het najaar gemaakt heb, bloeien al een poosje.

Maria

• Shaka

Bedankt voor alle informatie.En ik maar denken,dat deze plant niet zo heel veel voor kwam.Maar nu blijkt dat bijna iedere fuchialiefhebber hem heeft.