verzorging stekjes

• Gerard

Hoi,

ik heb een week of 2 geleden fuchsiastekjes per post ontvangen. Ik heb ze toen gelijk overgepot in potjes van 8 cm en 1x goed water gegeven.

De stekjes groeien gelukkig goed, maar staan nu nog gewoon binnen. Op het briefje van de kweker staat dat de stekjes na zo'n 10 dagen getopt kunnen worden:

Ik heb de volgende vragen:

* hoe top ik die stekjes?

* wanneer moet ik ze overpoten in een grotere pot

* wanneer kunnen ze naar buiten?

Ik hoor het graag,

• Peter

Hoi Gerard,

nou ik zal proberen te antwoorden op jouw vragen op de manier zoals ik het doe.

Dit wil niet zeggen dat het de goede manier is, maar ik doe het zo al meer dan 20 jaar.Het toppen van stekken doe je als volgt als je 2 bladparen hebt haal je de kop erboven uit. Dwz de tweeblad paren blijven staan en waar je dus de kop eruit gehaald hebt gaat hij dus vertakken. Er zijn ook soorten die zich zelf vertakken.

Ik top vanaf mei niet meer, maar mijn stekken zijn winterstekken.Staan dus al vanaf vorig jaar. Waarom top ik niet meer omdat het dan te lang duurt vind ik voordat ze gaan bloeien.

Wanneer naar buiten. Gouden regel na de ijsheiligen (na 15mei) Maar als het in de nacht niet meer te koud (> 5*C) is mag het ook wel eerder zoals begin mei. Hou de nachttemperaturen goed in de gaten anders weer naar binnen.

En overpotten: Niet te snel een fuchsia overpotten deze staat niet graag in een te grote pot. Laart hem eerst goed wortelen (onderzijde van de pot bekijken naar wortel) dan pas overpotten.

Ik hoop dat ik je hierbij een antwoord heb kunnen geven op je vragen.

Groetjes Peter

• Ron

Hoi Gerard,