verzorging stekjes

• Gerard

Hoi,

ik heb een week of 2 geleden fuchsiastekjes per post ontvangen. Ik heb ze toen gelijk overgepot in potjes van 8 cm en 1x goed water gegeven.

De stekjes groeien gelukkig goed, maar staan nu nog gewoon binnen. Op het briefje van de kweker staat dat de stekjes na zo'n 10 dagen getopt kunnen worden:

Ik heb de volgende vragen:

* hoe top ik die stekjes?

* wanneer moet ik ze overpoten in een grotere pot

* wanneer kunnen ze naar buiten?

Ik hoor het graag,

• Peter

Hoi Gerard,

nou ik zal proberen te antwoorden op jouw vragen op de manier zoals ik het doe.

Dit wil niet zeggen dat het de goede manier is, maar ik doe het zo al meer dan 20 jaar.Het toppen van stekken doe je als volgt als je 2 bladparen hebt haal je de kop erboven uit. Dwz de tweeblad paren blijven staan en waar je dus de kop eruit gehaald hebt gaat hij dus vertakken. Er zijn ook soorten die zich zelf vertakken.

Ik top vanaf mei niet meer, maar mijn stekken zijn winterstekken.Staan dus al vanaf vorig jaar. Waarom top ik niet meer omdat het dan te lang duurt vind ik voordat ze gaan bloeien.

Wanneer naar buiten. Gouden regel na de ijsheiligen (na 15mei) Maar als het in de nacht niet meer te koud (> 5*C) is mag het ook wel eerder zoals begin mei. Hou de nachttemperaturen goed in de gaten anders weer naar binnen.

En overpotten: Niet te snel een fuchsia overpotten deze staat niet graag in een te grote pot. Laart hem eerst goed wortelen (onderzijde van de pot bekijken naar wortel) dan pas overpotten.

Ik hoop dat ik je hierbij een antwoord heb kunnen geven op je vragen.

Groetjes Peter

• Ron

Hoi Gerard,

Het ligt er ook aan wat je wilt kweken. Wil je een struikje kweken kan je het advies van de vorige schrijver volgen, maar als je een kroonboompje wilt moet je juist NIET toppen maar de stek door laten groeien en er de zij-takjes afhalen. (niet het blad). Je zet er een stokje naast waar je de stek aan vast maakt, dit om een rechte stam te krijgen, en als de plant dan op de gewenste hoogte is laat je de bovenste drie of vier zij-scheutjes zitten en die ga je dan vervolgens toppen op twee of drie bladparen. Eigenlijk is dit een struik op een stam.

Zo zijn er nog een paar vormen, maar om die allemaal te behandelen is geen doen. Daarvoor zou ik de startpagina over Fuchsia's eens raadplegen of bij Google “Fuchsia vormen” o.i.d. ingeven.

Mijn planten staan al vanaf eind april buiten, maar let wel goed op de weersverwachting en als het inderdaad te koud gaat worden breng ik ze weer naar binnen voor de nacht.

Hopelijk kan je hier iets mee, Succes!!!

Groeten Ron.

• Irene

Hoi Gerard,

Als je op marktplaats eens een paar boeken koopt?

'Fuchsia's hebben en houden' is zo'n beetje het standaardwerk, want de info daarin is nog steeds actueel, ook al is het een ouder boek.

Zelf heb ik ongeveer 20 verschillende boeken over de fuchsia in de Nederlandse taal, omdat ik ook platenboeken heb (500 en 1000 Fuchsia's te Kijk), en in botanische en winterharde ben geïnteresseerd en het gewoon leuk vind deze boeken door te bladeren.

De instructies in al die boeken m.b.t. stekken e.d. zijn ongeveer gelijk.

Ik wens je veel succes en als je vragen hebt wil ik je best proberen te helpen. Ik stek ook graag (heb daarvoor een heel eenvoudig klein kasje) en verpotten is altijd wel nodig bij deze of gene plant. Ik houd van aparte fuchsia's, met grote of dubbele bloemen of een aparte kleur of vorm en soms om de naam en heb er ruim 40.

Succes met je stekjes en wie weet tot schrijfs.

Groetjes!

Gerard schreef:

>

>

> Hoi,

>

> ik heb een week of 2 geleden fuchsiastekjes per post

> ontvangen. Ik heb ze toen gelijk overgepot in potjes van 8 cm

> en 1x goed water gegeven.

> De stekjes groeien gelukkig goed, maar staan nu nog gewoon

> binnen. Op het briefje van de kweker staat dat de stekjes na

> zo'n 10 dagen getopt kunnen worden: