Dark Eyes

• Jos

Beste fuchsiavrienden,

Ik heb zonet een fuchsia gekregen, varieteit Dark Eyes, die mooi langs een houtwerkje opgeleid is.

Volgens de verkoper zou deze varieteit winterhard zijn (maar ja, verkoper vertellen soms nogal wat onzin).

Het kaartje dat erbij zit raadt aan van hem in halfschaduw te zetten en nat te houden (einde raadgevingen).

Dus kom ik bij jullie ten rade …

• Jos

sorry, effe verkeerde toets en … weg het bericht.

hier dus het vervolg.

Ik woon in middenbelgië. De grond is bijzonder zwaar (kleigrond) en extreem voedzaam (hebben 100 jaar koeien en paarden op gelopen voor ik er bouwde, dus bemest is ie wel geweest!) Hier groeit ongeveer alles aan een razend tempo, behalve hortensia's en campanulla.

Nu de vragen :

Is deze varieteit echt winterhard ?

Wat raden jullie mij aan als plaatsje en als verzorging ?

Kan ik deze plant op een of andere mannier vermeerderen, en zo ja, hoe ?

Voor alle eerlijkheid wil ik jullie er bij vertellen dat ik absoluut geen tuinkenner ben (komt misschien nog na jaren oefenen) en vraag dus om jullie begrip (liefst eenvoudige taal gebruiken, ga ervan uit dat ik 5 jaar ben om mij iets uit te leggen, dan maak ik misschien een kans het te begrijpen ;-) )

Alvast bedankt

Jos

• henk

Jos,

De cultivar Dark Eyes is niet winterhard! Niet elke fuchsiaverkoper is deskundige dat zie je maar weer. Een plekje in halfschaduw is goed voor deze plant en de verzorging is als elke andere fuchsia. Het is geen moeilijke fuchsia en ook nog zelfvertakkend dus deze fuchsia maakt spontaan zijscheuten en hoef je dus zelf niet te nijpen. Stekken kun je ervan nemen van b.v. een top of zijscheut ca. 6-10 cm lang. Twee bladparen laten zitten en onderkant stengel evt. dopen in stekpoeder, stek bevochtigen en in een potje met stekgrond plaatsen en in een kweekkasje o.i.d. zetten op een lichte plek. Gaat alles goed heeft de stek na 10-14 dagen worteltjes en kun je hem oppotten in goede potgrond. Succes ermee!

Gr. Henk

• Coen

In geen enkele lijst komt Dark Eyes voor als winterhard. Niet in de Nederlandse lijst van winterharde soorten en ook niet In de Engelse lijst.