Beste mensen,
Ik heb een vraag over het verschil in stekken/plantjes die je bijv. bij een tuincentrum koopt en een stekje dat je zelf opkweekt; Hoe komt het dat wanneer ik een plantje wat op 2 blaadjes is getopt en gekocht is in een tuincentrum er heel anders uitziet dan wanneer ik een stekje opkweek en op 2 bladparen top?? Ik bedoel het volgende: Zo'n gekocht plantje heeft een heleboel uitlopers, uit elke oksel komt wel een nieuw scheutje en sommige lopen zelfs uit vanuit de grond. Ze zijn mooi vol, hebben soms zelfs al knoppen en als je ze thuis goed behandeld heb je na 1 of 2 keer toppen een mooie plant. Als ik dit vergelijk met mijn stekjes lijkt het wel of ik iets een heel anders aan het opkweken ben. Na het toppen na 2 bladparen komen er 2 takjes tevoorschijn en met een beetje geluk nog 2 uit het eerste bladpaar dat eronder zit en dat is het. Dan duurt het een hele tijd voor je deze nieuwe scheutjes kan toppen en dan heb je nog maar een plantje met 6 a 8 takjes. En ondanks alle goede verzorging zoals bemesten, goede standplaats, praten enz. krijg ik in 1 jaar tijd geen mooie volle plant uit een stekje gekweekt en moet ik dus een klein plantje de winter door helpen om het volgend jaar weer met een klein plantje te beginnen. Komt dit door een speciale behandeling die de “koopplantjes” krijgen of doe ik iets niet goed? Misschien is er een beroepskweker onder ons die dit eens uit kan leggen zodat ik het volgende stekje ook tot een mooie volle plant kan opkweken.
Ik ben benieuwd of jullie dit ook ondervinden en naar jullie reacties hierover.
Groeten Ron.