Wat is het verschil???

• Ron

Beste mensen,

Ik heb een vraag over het verschil in stekken/plantjes die je bijv. bij een tuincentrum koopt en een stekje dat je zelf opkweekt; Hoe komt het dat wanneer ik een plantje wat op 2 blaadjes is getopt en gekocht is in een tuincentrum er heel anders uitziet dan wanneer ik een stekje opkweek en op 2 bladparen top?? Ik bedoel het volgende: Zo'n gekocht plantje heeft een heleboel uitlopers, uit elke oksel komt wel een nieuw scheutje en sommige lopen zelfs uit vanuit de grond. Ze zijn mooi vol, hebben soms zelfs al knoppen en als je ze thuis goed behandeld heb je na 1 of 2 keer toppen een mooie plant. Als ik dit vergelijk met mijn stekjes lijkt het wel of ik iets een heel anders aan het opkweken ben. Na het toppen na 2 bladparen komen er 2 takjes tevoorschijn en met een beetje geluk nog 2 uit het eerste bladpaar dat eronder zit en dat is het. Dan duurt het een hele tijd voor je deze nieuwe scheutjes kan toppen en dan heb je nog maar een plantje met 6 a 8 takjes. En ondanks alle goede verzorging zoals bemesten, goede standplaats, praten enz. krijg ik in 1 jaar tijd geen mooie volle plant uit een stekje gekweekt en moet ik dus een klein plantje de winter door helpen om het volgend jaar weer met een klein plantje te beginnen. Komt dit door een speciale behandeling die de “koopplantjes” krijgen of doe ik iets niet goed? Misschien is er een beroepskweker onder ons die dit eens uit kan leggen zodat ik het volgende stekje ook tot een mooie volle plant kan opkweken.

Ik ben benieuwd of jullie dit ook ondervinden en naar jullie reacties hierover.

Groeten Ron.

• henk

Hallo Ron,

Dat is een heel verhaal datje hier vertelt. Maar om je nou zo maar een goed advies te kunnen geven is moeilijk. Dat jij een beetje gefrustreerd raakt kan ik me best voorstellen na hetgeen ik lees over jouw stekken. Misschien zou je eens moeten vermelden met welke cultivars het wat minder gaat met het opgroeien. Misschien zijn er mensen op het forum die wel goede resultaten hebben met die soorten. Nu is het natuurlijk wel zo dat niet elke cultivar in èèn groeiseizoen al een mooie volle bossige fuchsia oplevert, ligt aan de soort natuurlijk. Maar eigenlijk zou je van een najaarsstek en ook nog wel van een heel vroege voorjaarsstek in een seizoen een leuke plant kunnen maken. Ervaar je het bij alle fuchsia's die je zelf stekt of bij bepaalde soorten? Je schrijft dat je ze goed verzorgt enz. enz. dus daar zal het wel niet aan liggen. Ligt het dan aan een bepaalde soort die je zelf opkweekt?

In tegenstelling met jou vind ik dat tuincentrumfuchsia's slecht groeien in een seizoen, althans die ervaring heb ik. Heb eigenlijk nog nooit een grote volle plant ervan kunnen maken en koop ze dus ook nooit meer. Heb eens horen zeggen dat die fuchsia's op de kwekerijen met groeiremmers worden behandeld.

Misschien dat een beroepskweker het hier eens kan uitleggen maar zie dat niet gebeuren. Eigenlijk heb ik je niet echt verder kunnen helpen maar vond je vragen erg interessant vandaar mijn reactie. Hopelijk komen er toch reacties van mensen die het herkennen en kunnen helpen.

Gr. Henk

• Ron

Hallo Henk,

Ik heb eens nagedacht over hetgeen je schreef en ik moet zeggen dat het inderdaad van plant tot plant verschilt. Het zijn over het algemeen de makkelijkere soorten die je in een tuincentrum kan kopen en die krijgen waarschijnlijk precies de behandeling die ze nodig hebben zodat er een ideale omgeving ontstaat.

De stekken waar ik het over heb vind je daar niet. Misschien ligt het daar dus aan. Als voorbeeld: WALZ Harp, daar probeer ik al jaren een mooie hanger van te maken. Elke jaar neem ik hier na-jaars stekken van mijn plant om ze de winter door te helpen wat meestal wel lukt, dan in het vroege voorjaar neem ik hier voorjaars stekken van en plant deze samen in een hangpot. Soms wel 10 stekken/plantjes bij elkaar en toch het blijft een zielig gezicht. Zo heb ik nog wel wat voorbeelden. Ik heb vorig jaar mei drie plantjes gekocht van Lena en die samen in een pot gezet, je wist niet wat je zag aan het eind van augustus, prachtige plant. Zoiets zou ik met drie stekjes van Lena die ik zelf gestekt zou hebben nooit voor elkaar hebben gekregen. Mijn stekken worden wel redelijke plantjes maar toch vind ik het een groot verschil.

Maar goed, ik blijf gewoon mijn best doen en genieten van hetgeen ik voor elkaar krijg. Dat geeft ook genoeg voldoening.

Dank je voor het meedenken.

Groeten Ron.

• henk

hallo henk.

ik beweer niet dat ik de oplossing weet of heb,maar,ik heb zelf al eens een hibiscus gekocht,de plant bloeide mooi,alleen het verwonderde mij dat hij niet of nauwlijks groeide,heb dit eens nagevraagt,bleek dat ze sommige planten behandelen met(chemische toestanden),en daardoor niet groot worden,verder was er niks mis mee,met de plant,bedoel ik,kan me voorstellen dat ze dat met andere planten(fuchsia`s) ook doen,maar dan anders om.

• henk

Hallo Ron,

Het meest belangrijke van een hobby is het feit dat je er plezier aan beleeft en voldoening geeft. bij jou is dat wel goed zo te lezen. Gewoon doorgaan dus!

Nog even over de “tuincentrum fuchsia's”, dat zij natuurlijk wel allemaal soorten die voor de commercie gekweekt worden en goed verkoopbaar moeten zijn. Het zijn dus die soorten die gemakkelijk in de verzorging zijn. Denk aan de Beacon, al heel veel jaren een topper omdat het een makkelijke fuchsia is die zonder al te veel moeite een heel seizoen goed groeit en bloeit. Walz jubelteen is ook zo'n fuchsia, populair bij velen,evenals Lena. Doet een nieuw op de markt gekomen fuchsia het niet goed is hij zo weer verdwenen. Soorten echter zoals jij noemt, de Walz Harp kom je niet tegen in een tuincentrum omdat het een soort is die toch veel aandacht vereist om er een mooie volle fuchsia van te maken. Bij de ene cultivar lukt dat beter dan bij de andere. Heb zelf wel eens een test gedaan met wat stekken van 1 soort en heb ze verschillend behandeld v.w.b. bemesting , nijpen, potgrondsoort, standplaats. Duidelijke verschillen zie je dan terwijl de stekken allemaal van dezelfde moederplant kwamen. Dus misschien levert een geheel ander aanpak van je stekken een heel ander voor jou bevredigend resultaat op, proberen kan geen kwaad. Maar blijf wel genieten van de Fuchsia!

Gr. Henk

• Ron

Hoi Henk,

Kan je allen maar gelijk geven over hetgeen je schrijft. Met dat genieten van mijn planten zit het wel goed hoor. Niet ik alleen geniet ervan maar de hele buurt. Dagelijks komen er buren en andere mensen langs. Sommige vragen of ze even in de tuin mogen om te kijken en genieten dan ook met volle teugen. Daar gaat het toch om en niet om de grote van de stekken en of de plant wel of niet perfect is.

Het is misschien een goed idee om eens iets nieuws op stek gebied te proberen, wie weet??? Zo las ik een tijdje terug iets over oase, van dat steekschuim wat bloemisten gebruiken. Proberen kan geen kwaad. Wie weet, heb ik volgend jaar eindelijk een super plant van WALZ Harp. Dan plaats ik er een foto van op dit forum.

Nogmaals dank voor je reactie.

Groeten Ron.