Uitlopen van mijn planten,

• Ron

Hallo beste mensen,

Ligt het aan mij of lopen bij jullie de fuchsia's dit jaar ook zo langzaam uit? Ik ben al van eind maart bezig met broezen en verpotten en nog steeds zitten er aan mijn planten maar hele kleine uitlopertjes. Eigenlijk kan je het niet eens uitlopertje noemen, het is alleen het begin als de plant begint met uitlopen. Ongeveer ‘n halve centimeter. Behalve mijn Beacon en Beacon Rosa die hebben al redelijk wat blad maar lang niet zo veel als bijv. vorig jaar. Ik heb foto’s van vorig jaar bekeken die op 3 mei gemaakt waren en toen stonden mijn planten al allemaal in blad. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen en echt koud is het s'nachts niet meer dus mijn planten staan al een buiten (ong. 2 weken). Als het zo door gaat kan ik misschien 1 keer toppen zodat ik toch nog een beetje op tijd bloemen heb. Maar dan heb ik geen volle planten. Hebben jullie misschien tips of ideeën waardoor ik het proces wat kan versnellen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ron.

• ingrid

ik heb een aantal fuchsia's waar nog helemaal niets te zien is.

maar ik heb wel het idee dat er leven in zit.

en er zijn ook een aantal planten die al heel mooi in blad zijn.

deze fuchsia's hebben de hele winter bij elkaar gestaan op een koele slaapkamer en zijn hetzelfde behandeld.

ingrid

• henk

Hallo Ron,

Het zal toch misschien met de temperatuur te maken hebben daar bij jou. En ook het tijdstip dat je ze uit de winterberging hebt gehaald natuurlijk. Veel daglicht is belangrijk voor een vlotte groei van de planten en misschien ligt het daar aan.

Zelf snoei ik de niet al te grote fuhsia's voor de winter lichtjes terug en hou ze aan de “praat” gedurende de winterperiode op een koele slaapkamer met zo nu en dan een lichte bemesting. Begin februari gaan ze de kas in waar het niet kan vriezen maar ze wel veel daglicht krijgen. De planten krijgen dan een organische bemesting en momenteel hebben de stammetjes al een mooi vol kroontje en heb ze 3 week geleden de eerste keer getopt. Ze staan nu al ruim 5 week buiten zonder problemen en groeien goed. Om jouw fuchsia's toch een groeistimulans te geven zou je een paar keer 30-10-10 kunnen geven. Zelf gebruik ik bloedmeel (N) om ze een groeistimulans te geven. Maar misschien is het zinvol om de potkluiten van de fuchsia's die amper uitlopen eens goed te bekijken,er kunnen ook larven van de taxuskever in de kluit zitten, gaat het uitlopen ook erg traag en gaat de plant uiteindelijk dood. Wel vreemd eigenlijk dat je zo'n groot verschil ziet met vorig jaar en ook bij de Beacon en Beacon Rosa. Dus probeer een bemesting met een hoog N gehalte en zie hoe het loopt, maar het is pas 1 mei en de weersvoorspelling is goed dus alles kan nog goedkomen daar bij jou. Wens je in elk geval succes ermee en hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen.

Gr. Henk

• Ron

Hallo Henk,

Ik heb de kluiten allemaal al nagekeken toen ik ze nieuwe grond gegeven heb, dus daar ligt het niet aan. Maar ik ben eens aan het terugzoeken geweest en nu blijkt dat ik 2 jaar geleden met een paar dagen verschil dezelfde vraag op dit forum heb gezet. Ik denk dat ik gewoon ongeduldig ben. Ik moet gewoon afwachten en er het beste van hopen.

Bedankt voor jullie tips!!!

Groeten Ron.

• Pol

Ik heb ook een aantal planten die net beginnen met uitlopen zoals “General Monk” en “Eden Lady”. Ook is er nog bij 1 helemaal niks is te zien. Dat is bij mijn 8 jaar oude “Glitters”, die normaal gesproken bij mij vroeg uitloopt. Maak daar een beetje zorgen om. Heb wel een takje doorgeknipt en ik zie wel wat groen. Dus er zit volgens mij nog leven is.

De rest van mijn planten loopt inmiddels goed uit. Zeker “Azure Sky”. Die gaat als een speer.

Ik heb 2 plantjes niet levend de winter door kunnen brengen (“Isle of Mull” en “Apple Blossom” hebben het loodje gelegd).

Met mijn Glitters moet ik nog geduld hebben. Hopelijk……….

• GJ57

En wat denk je van het verschil in temperatuur in april 2007 t.o.v. 2008. Ook de hoeveelheid licht vorig jaar was natuurlijk veel meer.