fucsia f.argentus

• ingrid

wie kan me wat meer vertellen over de fuchsia f.argentus.

ik weet wat voor soort fuchsia en dat het een kruipende fuchsia is.

maar ik zou graag willen bijvoorbeeld willen weten uit welk land hij komt en van welk jaar hij is en natuurlijk wie de kweker is.

oja en of er ook bijzonderheden over deze fuchsia ergens vermeld zijn.

ik heb het internet al afgezocht maar kan erg weinig vinden over deze fuchsia.

ingrid

• Henk Hoefakker

Fuchsia argentus is eigenlijk een foute naam. Het is namelijk een Fuchsia procumbens var.argentus, F.procumbens is die kruipende fuchsia uit Nieuw Zeeland met kleine opstaande gele bloemetjes en opvallend blauw stuifmeel. Dat heeft argentus ook maar het blad is grijs en vaak met een witcreme rand. Het is geen gekweekte varieteit maar een verloop van de gewone procumbens waar mee is doorgestekt. Vaak zie je zelfs weer een tak met groene blaadjes verschijnen.

Er is ook nog een bonte vorm vanuit Engeland. F.procumbens var.wirral. De blaadjes zijn dan grijs met creme en rozerood.

Ze horen dus eigenlijk nog een beetje bij de botanische fuchsia's.

Zie ook mijn site.

Henk Hoefakker

• ingrid

hoi

wat voor site is dat dan?

want dan kan ik even kijken.

groetjes ingrid

• Henk Hoefakker

www.hoefakkerfuchsia.nl

veel plezier

Henk Hoefakker

• ingrid

bedankt.

heb al even gekeken en er staat een heleboel info op je site.

ik weet nu in ieder geval dat de fuchsia uit nieuw zeeland komt, weer wat geleerd.

weet je toevallig ook hoe oud hij al is?

groetjes ingrid

• ingrid

ik ben inmiddels al weer wat wijzer over deze fuchsia.

ik ben op zoek gegaan naar kruipende fuchsia's en daar kwam ik ook het een en ander tegen:

de fuchsia procumbus var. argentus word ongeveer 8 a 10 cm hoog en heeft een voorkeur voor de zon

verder is deze fuchsia bijna winterhard en kan dus afgedekt een milde winter doorkomen.

ingrid

• Henk Hoefakker

Ik heb niet kunnen achterhalen wanneer en door wie deze fuchsia is uitgebracht.

Hij is inderdaad licht winterhard, maar wel op zandgrond. Als de grond veel vocht vasthoudt (klei of veen) lukt het ook niet. Geldt trouwens voor de meeste winterharde fuchsia's.

Henk

• ingrid

in ieder geval bedankt.

ik heb een stukje informatie over deze fuchsia, die ik eerst niet had.

er stond trouwens op 1 van de sites een jaartal van 1839 maar weet niet zeker of dit klopt.

ingrid

• ingrid

van de f.progumbens heb ik nog gevonden dat ie oorspronkelijk ontdekt is door een engelsman Robbert Cunningham die in 1834 of 1839 (het jaar is een beetje onduidelijk, er staan verschillende jaartallen op verschillende sites) op bezoek was in nieuw zeeland.

ik ga er nu dus van uit dat die f.progembens var. argentus eigenlijk dezelfde soort is als de f.argentus

• Henk Hoefakker

Het kan best dat hij in 1834 al ontdekt is. Maar in 1839 is hij officieel voor het eerst beschreven in een wetenschappelijke publicatie. En dat wordt ook vaak als het jaartal van bekendworden gehanteerd. Maar dat is dan wel de gewone F.procumbens. De grijsbladige varieteit is nog niet zo oud. Overigens houd elke grijsbladige plant van veel zon, omdat hij minder bladgroen heeft en dus meer licht om zijn fotosynthese te volvoeren.

Henk