fuchsia belichten

• peter

hallo ,

Wie heeft er ervaring met fuchsia's belichten

met een tl lamp ????

gr peter

• GJ57

Ik belicht mijn aquarium wel met speciale plantengroeilampen. Is een bepaalde soort kleur maar fuchsias?

• Peter

Hallo Peter (naamgenoot)

Ik belicht al jaren met TL lampen. Dit werkt prima. Ik stek ieder jaar +/- 100 stekken en dit werkt prima. Je moet wel lampen gebruik die het zelfde zijn als daglicht nummer 58W33. Dit nummer staat op de TL.Deze zijn gewoon verkrijgbaar bij iedere doe het zelf zaak.

Ik doen dit met een tijdklok dus ze gaan vanzelf aan en uit op de ingestelde tijd.

En ook overgehouden fuchsia's gaat dit prima. Houd er wel rekening mee dat het warm is onder deze TL's dus zorg dat ze niet uitdrogen.

Mvrgr Peter

• peter

hoi peter

wat is precies de afstand van je tl lamp op je

fuchsia's

en werkt het ook bij kale fuchsia's als ze net uit de kuil

komen

En hoelang belicht je precies

gr peter

• henk

Peter,

De uren daglicht worden steeds langer dus denk ik niet dat belichten van kale stammen zinvol is, of je moet ze al op een vrij donkere kamer hebben staan met heel weinig daglicht. Maar de kale stammen net uit de kuil zullen toch eerst voldoende wortels moeten ontwikkelen m.i. Ik denk dat als je je opgepotte fuchsia's op een luw plekje buiten zet en goed de buitentemperatuur in de gaten houdt het wel goed gaat. Momenteel is er voldoende daglicht en is bijverlichting niet nodig. Dat is toch meer voor de donkere maanden en dan vooral voor de stekken.

Henk

• Shaka

Mijn planten overwinteren in een donkere schuur zonder ramen.Dit jaar voor het eerst met een UV tl (voor aquaria)belicht.Het voldoet mij tot nu toe prima.De tl zit aangsloten op een schakelklok.Deze gaat s'ochtends om 7 uur aan en s'avonds 8 uur weer uit.

Ik heb ze wel toen ze naar binnen werden gebracht de eerste 2 maanden laten rusten in het donker.Mijn tl hangt zo'n 2 meter boven de grond,en er word voldoende belucht,zodat er geen warmte op de planten komen.

• Peter

Hoi Peter,

een antwoord op jouw vraag. Bij mijn stekken hangt de TL verlichting +/- 75 cm van de stekken af. En van de overwinterde fuchsia's +/- 2 meter. Maar ik kuil niets in.Bij mij overwinterd alles in de gagrage in de pot.

En zoals Henk ook al beschreef het is afhankelijk van de ruimte, en mijn ruimte is vrij donker vind ik (de garage). ik doen dit al +/- 20 jaar en het werkt harstikke goed. Ik hoop dat je voldoende heb kunnen helpen.

Mvrgr Peter

• Twan Peeters

Alleen najaarsstekken belicht ik in de winter. Ik gebruik daarvoor een daglicht tl buis van philips voor en dat 8 uur per dag. Het werkt prima.