wie weet misschien wat ik bij deze plant fout doe

• Harry

Wat doe ik verkeerd om de fuchsia de Happy Weddingday over te houden voor de volgende zomer.

Einde zomer krijgt alles nieuwe aarde en al het nog bestaande blad gaat eraf,

hierna gaat alles (in ± 2 dagen de verwarmde kas in).

In de winter breng ik zeker om de 2 dagen een bezoek in het kasje, om een eventueel water te geven, en om de hoeveelheid in de laatste maanden langzaam op te voeren.

Na de winter krijgt alles weer nieuwe aarde, voor ze vast weer naar buiten gaan.

Maar ieder jaar weer is zeker de Happy Weddingday niet de winter doorgekomen

******** doe ik iets verkeerd bij die plant ? ********

• GJ57

Hoe zo niet doorgekomen. Geen enkel nieuw uitlopertje, verdroogd?

Twee keer nieuwe potgrond? Is in mijn visie ook wel veel, je maakt hem kaal dus er gebeurt niks meer in de plant en dan doe je er verse aarde bij? Er zullen vast nog wel meer mensen reageren op deze oproep en ben ook erg benieuwd.

Succes

GJ

• henk

Is het alleen de Happy Weddingday of heb je dit probleem met meerdere fuchsia's? Voordat de fuchsia's de winterberging ingaan nieuwe potgrond geven is op zich niet verkeerd, kun je gelijk de kluit op larven nakijken maar om ze vòòr ze naar buiten gaan weer verse grond te geven is overbodig. Je haalt het blad eraf, snoeit ze evt. wat bij neem ik aan en dan de verwarmde kas in lees ik. Om de paar dagen water geven en zo stimuleer je dus eigenlijk een volgende groei. Beter is om de fuchsia's koud te overwinteren met zo weinig mogelijk watergift. En in deze maand langzaam de watergift ietsje opvoeren en evt. lichtjes bemesten. Maar jij geeft dan weer nieuwe grond dus mesten hoeft dan niet. Dat de H W de winter niet overleeft komt waarschijnlijk doordat die fuchsia de hele winter te natte voeten heeft en er wortelrot ontstaat en dan redt hij het niet. Er zit geen blad meer aan en toch wordt de plant regelmatig van water voorzien terwijl de plant het niet nodig heeft. Misschien is dat de oorzaak maar als je ander fuchsia's de winter wel goed doorkomen met jouw methode is het wel raar dat juist Happy weddingday het niet redt. Komen vast meer reacties en tips.

• Goof

Twee keer overpotten is niet nodig, ik zou zelfs zeggen niet goed . met water in de winter moet je zuinig zijn,ik geef ze als ze in het najaar binnengaan nog maar twee of drie keer water voordat ik ze in maart overpot.oude planten pot ik meestal niet over,kijk de wortels goed na laat ze gewoon in de pot staan,in maart krijgen ze weer mest en het komt ieder jaar weer goed.laat mij nog een iets zeggen ,je moet veel vragen goed luisteren maar er is niemand die kan zeggen hoe het moet

Goof.

• Harry

Misschien ben ik wel gewoon te goed voor de planten ? ik probeer je raad op te volgen.

bedankt.

• Harry

Henk,

Het rare is ook zeker dat ieder jaar zeker de Happy W day hier niet over tehouden is.

Natuurlijk heb ik soms ook wel eens andere uitval maar de plant Happy W day

heb ik nog nooit over kunnen houden.

En die uitval moet je niet zien als veel, maar toch altijd wel; een plant of 3 a 4

van dan een ander ras / soort

Ik zal gaan kijken of het wortelrot is, en ik denk ook dat ik een keer minder overpotten ga, en iets ga bemesten.

Maar het leek me goed omdat de plant de gehele winter in deze grond gestaan heeft.

Ik ga kijken wat ik met je raad kan.

Harry

• Harry

2x nieuwe grond leek mijn beter en het is me ook zo voorgedaan.

Ik mag graag goed zijn voor iets of iemand die mijn goeds teruggeeft.

(Misschien ben ik gewoon te goed)

Maar misschien heb je gelijk, en is 2x overpotten overbodig.

Dit seizoen verpot ik ze nog en ga het volgend winter anders aanpakken,

dan krijgen ze na de winter alleen nieuwe aarde.

En reacties zijn er genoeg lijkt me, maar of ik de HWday wel over kan houden zonder overpotten, lijkt mijn de vraag.

Maar proberen kan ik het altijd, als het op jou manier wel gaat, dan hoor je het zeker.

• GJ57

Veel succes. Mijn fuchsias doen het al jaren goed op deze manier.

• Jan

Hallo Harry,

Ik heb gezocht naar de kruisingsouders:.

Happy Wending Day is (Pio Pico x White King).

De kruisingsouders van Pio Pico en van White King zijn niet bekend. Dus in deze richting valt niet te zoeken, om achter de eigenschappen te komen. Wel is bekend dat de Pio Pico houdt van koele streken en de White King verdraagt wat meer warmte. De Happy Wending Day verlangt een halfschaduw plaats. Misschien ben je er mee bekend of niet, dat fuchsias met lichte kleuren het beste in gefilterd of schaduwachtige plaatsen groeien.

Nu iets over het overhouden, andere hebben al aangeven dat in het algemeen in het voorjaar verpot of opgepot kan worden, (half februari - half maart) afhankelijk van hoe fuchsia's overgehouden worden. Nu specifiek iets over jou plant, zelf heb ik die niet, maar het blijkt dat de plant moeilijk over te houden is, volgens jou.

Maar je schrijft dat je de beschikking hebt over een kas. Het beste is je planten te overwinteren in een koele kas bij 6 - 12 graden. Zelf heb ik alleen maar een vorstbegrenzer in de kas. Die zijn werking doet wanneer het te koud wordt (vorst).

Planten die moeilijk over te houden zijn moet je licht aan de groei houden. Ongeveer half oktober snoei je de plant ongeveer 1/3 terug. Doordat de temperatuur nog gunstig is bevorder je daardoor weer groei. Daardoor hou je de sapstroom levend (opgang), hou de potgrond licht vochtig (controleer dat), doordat de temperatuur in de winter echt laag is zal er beperkte groei zijn. Ook af en toe de grond (kasbodem) besproeien. Daardoor hou je de plant levend! Bij 12 graden en hoger treed er weer meer groei op! Maar controleer ook eens of de plant een goed wortelgestel heeft. Desgewenst kun je plant in het voorjaar verpotten. Ik hoop dat met deze tips je plant het overleeft, ik denk het zeker!

De webmaster van fuchsia.startkabel

• Shaka

Ik kan u niet zeggen wat u fout doet,maar ik strip mijn planten voordat ze in de schuur geplaatst worden om te overwinteren.De schuur is vorstvrij maar dan heb je het ook gezegt.

Ik verpot ze niet.Af en toe zie ik of ze nog voldoende vochtig(klam) zijn.

En het is erg dat ik het moet zeggen,maar ik verwaarloos mijn fuchsia's.Ik zie er niet eerder weer naar om dan half december,en dan beginnen de eerste puntjes al te komen.Zodra ik zie dat die te wit worden,omdat ze in een donkere schuur staan plaats ik er een UV-tl buis boven.Dit bevalt mij prima.

Als ik zie dat ze eenmaal aanslaan dan verpot ik ze pas.

Maar het komt ook wel voor dat ik er half mei/juni nog wel eens één verspeel.Hoe dat kan weet ik niet,want er zit geen ongedierte in of zo.

De Happy Wedding (gekregen van een vriendin)heb ik dit jaar voor het eerst overgehouden wat het resultaat is.Ik wacht af.