bemesten

• ingrid

hoi

wie kan me vertellen wanneer ik ongeveer kan beginnen met bemesten van mijn fuchsia's.

ik heb een aantal nieuwe stekjes gekocht en net verplant en ik heb een aantal plantjes van vorig jaar over gehouden, die heb ik voor de winter nieuwe potgrond gegeven.

ingrid

• GJ57

Stekjes / planten in goede nieuwe potgrond kunnen de eerste zes weken goed zonder extra bemesting. Tenminste zo doe ik het. Als die van de vorige winter nu al goed in blad komen is de grond ook nog prima.

• ingrid

er zijn een aantal plantjes bij van vorig jaar waar nog geen blad aan zit en een paar waar een groen puntje zichtbaar word.

• henk

Ingrid,

De stekjes heb je reeds verpot dus laat die een week of 4 rustig hun gang gaan en na die 4 week kun je voorzichtig bijmesten met een halve dosering mest, b.v. 20-20-20. Eventueel als bladbemesting.

Je overgebleven reeds verpotte fuchsia's kun je ook nu wel al bemesten met een halve dosering 10-52-10 mest voor een snellere beworteling.

Zijn er na 3 keer bemesten voldoende wortels gevormd kun je overgaan op mest met een hoger stikstofgehalte. Maar eigenlijk zou je de fuchsia's gewoon hun gang moeten laten gaan in deze periode zonder nu al bij te mesten, ze komen vanzelf wel. Maar als je groene puntjes ziet gaat het wel kriebelen natuurlijk!!!

Het gaat weer beginnen!!

• GJ57

Het kriebelt echt, een aantal van mijn fuchsias staan al helemaal in blad. De luxe van een (geleende) serre waardoor ze al mooi ver zijn.

• Harry

Ik ben hier al een x tijdje rustig aan de gang, met de stekken van vorige jaar.

De stekken heb ik een paar dagen vanuit de (eventueel) verwarmde kas, in de schuur op temperatuur laten komen. Vanuit de schuur zijn ze naar de keuken gegaan, en nu staan ze alweer een x aantal dagen, voor het raam (uit de eventuele zon) op de vensterbank met nieuwe grond, om straks bij redelijk weer, naar buiten te verhuizen. De volwassen planten staan nog mooi in de kas en komen straks ± eind april aan de beurt.