Kroon van kroonboom,

• Ron

Twee jaar geleden ben ik begonnen met het opkweken van een kroonboom van Golden Swingtime. Alles ging goed en afgelopen zomer had hij al een redelijke kroon en stam. Omdat ik dacht dat hij nog te jong was om in de koude (min 5 graden) schuur te overwinteren heb ik hem in een koele slaapkamer gezet. In september heb ik hem een beetje gesnoeid, met het idee dat ik dit jaar een flinke kroon zou hebben. Hij begon weer nieuwe uitlopers te vormen maar een paar weken geleden gingen bijna alle nieuwe uitlopers slap hangen en vielen af. Het rare is dat ik niets in de verzorging veranderd heb. Nu gaat het indrogen van de takken wel erg hard en er komen geen nieuwe uitlopers aan, dus als het zo door gaat blijft er maar een heel klein kroontje over. Wat kan ik nu doen om dit verdorren tegen te gaan??

Graag jullie raad. Groeten Ron.

• GJ57

Geen ongedierte te zien? Takken benevelen. Het klinkt als erg droog.

• henk

Hallo Ron,

Je schrijft dat je niks in de verzorging hebt veranderd. De plant ging nieuwe uitlopers vormen en ineens: slaphangen en afvallen.

Dit heeft een oorzaak maar welke! Is de kluit misschien te nat en is er wortelrot opgetreden, zie je soms de de uitlopers zo maar ineens wegkwijnen. Zitten er larven van de taxuskever in de wortelkluit, kan hetzelfde gebeuren.

Het is belangrijk dat je de kluit goed nakijkt en evt. alle grond verwijderen en rotte wortels wegsnoeien en goed controleren op taxuskeverlarven.De fuchsia opnieuw oppotten in goede potgrond en zo nu en dan benevelen.

De ingedroogde takken terugsnoeien tot op gezond hout met groene kern.

Je hebt zo een goede kans dat de plant zich goed herstelt en als er weer wortelvorming is zal hij ook weer uitlopen. Heb zelf ook wel eens iets dergelijks meegemaakt en meestal kwam de fuchsia er weer boven op. Maar je zult idd iets moeten ondernemen om de plant te redden.

Gr. Henk

• Goof

Ik denk dat Henk gelijk heeft, er is iets mis onder in de pot bij de wortels dus.Kevers of te nat,ik zou ze uit de pot halen en opnieuw oppotten.

Goof.

• Ron

Allemaal bedankt voor de tips. Het besproeien/benevelen van de plant doe ik al vanaf de plant in de slaapkamer staat, ongeveer 1 maal per week wordt hij helemaal besproeid met een fijne nevel. Hij krijgt dan ook wat water en de kluit is dus niet te nat of te droog dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Ga nu de plant uit de pot halen en kijken of er misschien larven o.i.d. in zitten. Plant hem dan terug in nieuwe, schone grond en dan maar hopen dat het nog een beetje goed komt. Groeten Ron.