overwinteren

• frans

Ik heb een deel van mijn fuksen in een verwarmde serre staan en probeer de meestal jonge planten iets aan de groei te houden.Nu zijn verschillende planten die knoppen krijgen en waarschijnlijk bloemen gaan vormen.Moet ik deze knoppen zo laten doorgroeien of is verwijderen beter?In de hoop dat jullie niet in een lange winterslaap vertoeven ben ik benieuwd naar een antwoord op deze vraag.

groetjes Frans

• GJ57

Goedemiddag Frans, ik haal de knoppen er wel uit. Laat het nieuwe blad echter wel gewoon zitten. In het voorjaar de boel voorzien van nieuwe grond en op naar een nieuw seizoen.

Groet

GJ

• henk

Hallo Frans,

Wil je tijdens de komende maanden blijven genieten van je fuchsia's dan kun je de knoppen laten zitten en krijg je bloemen. Meestal wel wat kleiner dan in het normale seizoen maar het kan. Bedenk echter wel dat knoppen en bloemen veel vergen van de jonge planten. Wil je in het voorjaar een krachtige goed gegroeide jonge fuchsia dan kun je beter de knoppen allemaal weghalen. En als in jouw ogen de plant voldoende is ontwikkeld zoals jij ze graag ziet ga je in het voorjaar op de traditionele manier ermee verder. Maar een mooie bloeiende fuchsia ter vervanging van de kerstboom is toch ook wel mooi!!

Gr. Henk

• ivan

hallo

ik heb van een vriendin een paar fuschia gekregen in pot, deze geeft mij de raad om deze af te dekken met zwarte plastiek om de winter door tekomen,de planten staan nu in huis,wat is jullie mening hierover,niet dat ik mijn vriendin niet geloof,maar een tweede gedacht is welkom

groet

ivan

• henk

Ivan,

Als jij je fuchsia's in huis hebt staan om de winter door te komen en het is ook nog eens een plaats waar de temperatuur absoluut niet lager wordt dan ongeveer 5 gr. C is er niets aan de hand en komen ze de winter door. Afdekken met zwart plastic is niet de methode om de fuchsia de winter door te helpen. Koele slaapkamer of berging is prima. Wel absoluut vorstvrij natuurlijk.

Gr. Henk