Overhouden van Ghislaine

• Ron

Beste fuchsialiefhebbers,

Dit voorjaar heb een grote, volwassen plant van Ghislaine kunnen bemachtigen en deze is dit voorjaar uitgegroeid tot een spectaculaire prachtige hangplant. Ik heb in voorgaande jaren diverse stekken van Ghislaine gehad en het is me nog nooit gelukt om deze door de winter te krijgen. Met mijn andere planten heb ik weinig problemen, zelfs mijn Triphylla's blijven leven. Ik heb wel eens gehoord dat het aan het wortelgestel van sommige planten kan liggen of ze goed de winter doorkomen (zoals La Campanella en sommige van haar kinderen) Kan dit ook gelden voor Ghislaine?? Komt het misschien door een van haar (voor)ouders, nl F. magdalenae?? Misschien heeft iemand nog een goede tip want ik zou het erg vinden als deze prachtige plant volgend jaar dood zou zijn. Kortom: Wie heeft er ervaring met het over houden van Ghislaine??

Alvast bedankt voor het meedenken. Groeten Ron.

• henk

Hallo Ron,

Ik heb alle vorige berichten eens nagekeken of er iets te vinden was over de Ghislaine. Niets gevonden, dacht dat over die fuchsia al eens iets vermeld was. Ik zal mijn fuchsiaboeken nog eens bekijken of ik er iets over kan vinden. Maar betreft het nou de volwassen Ghislaine die je niet de winter doorkrijgt of alleen de bewortelde stekken ervan. Mocht ik er iets over vinden in de literatuur dan kom ik er nog op terug.

Gr. Henk

• Tielko

Hoi Ron

Ghislaine stamt af van walz harp dus aan de groei houden en stek van maken,niet terug snoeien ,in het voorjaar als deze goed uit loopt dan pas bijsnoeien.

Tielko

• Ron

Hallo Henk en Tielko,

Het betreft een volwassen plant van Ghislaine waar ik dit voorjaar, toen zij weer ging uitlopen stekken van gezet heb en deze staan stekken staan samen in een pot. Als die stekken het niet zouden overleven, zou ik dat niet zo erg vinden. (Liever wel natuurlijk) Het belangrijkste is de grote volwassen plant, want die gaat in het voorjaar toch weer uitlopen en kan ik er net als afgelopen voorjaar weer stekken zetten en ze dan weer samen in een pot planten. Ik heb ook alle literatuur nagekeken en heb ook maar heel weinig over deze plant kunnen vinden.

Ik ga het advies van Tielko maar ter harte nemen en de plant niet snoeien voor de winter en voor de zekerheid wat stekken zetten. (dat heb ik in september al gedaan) Dan maar hopen dat het goed komt. Ik laat het volgend voorjaar weten. Groeten en bedankt voor het meedenken, Ron

• Coen

Om nog even door te gaan op wat Tielko Koerts schrijft. WALZ Harp heeft als voorouder F. magdalenae. Van de deze botanische soort is bekend dat hij dood gaat als de groepunten er uit geknipt worden. Dat zelfde geldt voor vrijwel alle cultivars die afstammen van deze F. magdalenae dus ook Ghislaine.

• Ron

Hallo Coen,

Als ik het goed begrijp moet ik de volwassen plant gewoon aan de groei zien te houden in de komende winter en dan in het voorjaar als de groei er weer aardig in zit pas snoeien. Er zitten op dit moment nog heel veel bloemen en knoppen aan, kan dit geen kwaad? Of moet ik die er af halen om de plant beter door de winter te helpen? Moet ik de plant ook wat mest geven? (minder dan in de zomer natuurlijk). Wat een vragen over één plant, maar als jullie haar hadden zien bloeien deze zomer begrijpen jullie het meteen.

Bedankt voor de tips mensen!!! Groeten Ron

• Coen

Als de plant binnen wilt zetten zou ik de bloemen er uit halen. Kost energie. Dunne en onbelangrijke takken terug snoeien en de groeipunten op de dan overgebleven hoofdtakken laten zitten. Je kunt de plant dan aan de groei houden en niet bemesten. In het voorjaar als de plant weer aan de groei is verder terug snoeien.

• GJ57

Na deze tips over Ghislaine is het toch wel tijd voor een foto? Ik ben zo langzaam maar zeker nieuwsgierig.

• Ron

Hallo,

Beste GJ57. Je hebt gelijk, maar ik heb nog maar en paar dagen een nieuwe computer en mijn foto's staan nog op de oude. Ik ben niet echt een computer genie en moet mijn foto's en andere bestanden nog overzetten. Ik beloof dat zodra dit gelukt is ik een foto van Ghislaine zal plaatsen.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie tips. Groeten Ron.

• frans

Op de site van regio 11,NKvF onder foto's klikken en je vind een foto onder de G.

Groetjes Frans