Larven

• Henk

Hallo collega's.

Ben vandaag begonnen met het schoonmaken en verwijderen van de kluit.

Nou zie ik allemaal witte larven in de potgrond zitten die ik verwijderd heb van de kluit.

Wat is het en wat kan ik er tegen doen.

Ik doe de gesnoeide en schoongemaakte planten in een oude diepvries in de turf, moet ik die eerst dan van tevoren behandelen. Zo ja met wat van middel dan.

Ik wacht op jullie antwoordt.

Groetjes Henk Krol

• jos

geachte Henk ,

Dit zijn de larven van de taxuskever , deze bijna niet te bestrijden .

De enige manier om deze te voorkomen is om in augustus - september de fuchsia's aantegieten met een bodeminsectiecide .

Nu kun je best alle maar ook alle larven verwijderen

• Coen

Het is zaak elke kluit te inspecteren en desnoods alle grond eraf wassen of spoelen. Zorg dat de potgrond in afgesloten zakken de tuin uitkomt en b.v. naar een stortplaats voor grofvuil van de gemeente brengen. Beslist niet verstrooien over de tuin en ook niet in de buurt. Ook straks in het voorjaar nog eens inspecteren en je potten goed schoonmaken. Als je deze zaken niet doet kan de ramp volgend jaar nog groter worden. Je kunt je planten in het voorjaar aangieten met Admire maar dat gaat uit de handel. Een vervanger kan Provado van Bayer zijn. Ik heb daar geen ervaring mee maar op de verpakking staat dat je het niet moet gebruiken bij bloeiende planten.

• Henk

Hallo Jos en Coen.

Bedankt voor jullie tip en raad.

Ik zal er veel aandacht aan geven zodat ik het volgende seizoen weer een stel mooie planten heb staan cq hangen.

Nogmaals dank.

Gr Henk Krol

• michel

Dit zijn de larven van de taxuskever iedere potkluit goed nakijken en de larven goed verwijderen en met g.f.t bak meegeven.Bij het oppotten kan men wat curator toevoegen aan de potgrond indien hij nog in de handel is of anders de plaats

vervanger er van

• PRIK

hoi

ik heb me door een kweker laten vertellen dat provado gewoon admire is maar dan in grotere korrel, makkelijker te verwerken dus

• henk

De middelen Provado Garden en Admire hebben beiden Imidacloprid als werkzaam middel. Beide middelen dienen ter bestrijding van witte vlieg, bladluis en ander vliegend ongedierte d.m.v. bespuiting en Prov. Garden tevens als aangietmiddel. Echter in het geheel niet als bestrijder van de larven van de taxus kever. Daar was ooit een ander middel voor in de handel n.l. Curater, een strooimiddel dat niet meer verkrijgbaar is. Een effectieve bestrijdingsmanier is het inzetten van de zgn. aaltjes, verkrijgbaar bij een firma in Appelscha. Een andere en goede manier is om de fuchsia's voor ze de winterberging ingaan te ontdoen van alle grond en de wortels goed na te zien op de larven. De planten opnieuw oppotten in verse potgrond en de winterberging in. Op deze manier geen last van de larven en je planten zijn alvast opgepot, scheelt in het voorjaar! De oude grond afvoeren. Heel belangrijk is om de gebruiksaanwijzing van bestrijdingsmiddelen te lezen om te zien voor welk doel het betr. middel geschikt is, vaak houdt men zich daar niet aan en heeft het gebruik van die middelen voor een ander doel geen zin. De boven genoemde middelen dienen dus niet ter bestrijding van taxuskeverlarven.

Gr. Henk

• Coen

Ten eerste is vastgesteld dat de larven door het aangieten met Admire sterk verminderen. Kijk hiervoor even op deze website http://www.geldersefuchsia.info/AM-J4F.Taxuskevers.htm

Ten tweede Admire gaat er uit, blijft over Provado Garden met de zelfde werkzame stof als Admire. En wat lees je dan op de website van Bayer:

Helaas zijn er geen afdoende middelen toegelaten voor de bestrijding van deze larven in de grond. Alleen als u uw potplanten door middel van een gietbehandeling met Provado Garden behandelt, zult u ook geen last meer hebben van de larve van de taxuskever!!!

http://www.tuin.bayer.nl/SCGARDENBLX/startpage_nlnl.nsf/LPSNavigationLUByContentID/JDRS-5EQHXS?OpenDocument

• henk

Bedenk wel dat je met het middel provado garden d.m.v. aangieten tevens het aanwezige nuttige bodemleven vernietigt. Een ieder is natuurlijk vrij om het midel te gebruiken maar ik heb zo mijn twijfels. Op de verpakking staat dat het niet alleen schadelijke insecten maar ook hommels en bijen doodt! Op de verpakking van admire staat dat niet vermeld maar dat middel is volgens fabrikant alleen voor bespuiting en niet voor aangieten. Wel dezelfde werkzame bestanddelen als PGarden, dus zeg het maar. En hoe vaak moet je aangieten per seizoen om larven te voorkomen, terwijl je dan weet dat je ook bijen en hommels en nuttige bodemleven kapot maakt. In bepaalde teelten zullen bestrijdingsmiddelen nodig blijven maar als fuchsialiefhebber gebruik ik ze niet meer. Maar zoals gezegd, een ieder is daar vrij in.

Gr. Henk

• PRIK

bijde producten doden alle insecten, dus zowel de schadelijke als de onschadelijke. het word ook aanbevolen om ze niet te gebruiken als de plant bloeit. ze kunnen bijde als aangietmiddel en als spuitmiddel gebruikt worden.

dimi