Wie o wie heeft ervaring met het veilig de winter doorlootsen van deze mooie plant.
Mijn stekje is uitgegroeid tot een geweldige bloeiende struik dus verdient de Koralle een heel land leven.
Graag jullie tips voor deze beginneling.
Dank je Henk voor deze snelle reaktie. Je spreekt van vorstvrij overwinteren maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de Triphylla hybride met + 10 graden moet overwinteren.
Ik vraag mij af of ik de plant niet gewoon in de huiskamer kan laten gedurende de winter. Er wordt nooit hoog gestookt in mijn huis vanwege mijn 5 chow chow's (die mogen ook niet te warm overwinteren)
Ik hoor wel,
groetjes Ange
Moi Ange,
Je hebt gelijk dat een Triphilla hybride moeilijk overwintert beneden een bepaalde temperatuur. In een kas zal een tryphilla hybr. altijd boven in de kas geplaatst worden daar het daar altijd iets warmer is dan onderin maar een temp. van ca. 10 gr C. is zeker nodig. Inkuilen is voor de soort helemaal uit den boze daar ze meestal het inkuilen niet overleven. Om de Koralle goed over te houden kun je de plant wegzetten op een koele niet te koude slaapkamer. Zorg dat de plant ongediertevrij is, verwijder evt. lelijk of aangetast blad. De grond matig vochtig houden en 1x per maand een halve dosering van de mest die je normaal gebruikt en hij kan gerust op een lichte plek staan. De wintertijd is een rustperiode voor de fuchsia dus als hij wel te warm staat, te vaak water krijgt en te vaak mest blijft de groei er in en dat moet voorkomen worden. In fuchsiakringen wordt dan gesproken van “aan de praat houden” van de plant. Je kunt hem nu evt. ook verpotten en dan kun je tevens de kluit goed nakijken naar taxuskeverlarven zodat je in het voorjaar niet voor verrassingen komt te staan, b.v dat de plant plotseling het loodje legt door weggevreten wortels. Maar je kunt ook in het voorjaar verpotten dat is aan jezelf natuurlijk. Je zegt dat je kamer nooit te hoog wordt gestookt maar meer dan 10 gr. moet eigenlijk niet. Zo nu en dan besproeien maar ook weer niet te vaak. Probeer het op deze manier en je merkt gauw genoeg of de Koralle tevreden is met de plek. Succes!
Gr. Henk
Hoi Henk, hier kan ik echt iets mee. Heel erg bedankt!
Nog een vraagje; het advies om maandelijks ietsje te mesten is toch alleen bedoeld voor dit type fuchsia, Triphylla hybr. want mijn “gewone” fuchsia's (die in een onverwarmde slaapkamer overwinteren) hebben dit lekkers altijd moeten ontberen zij worden alleen zo nu en dan besproeid.
Groetjes, Ange
Moi Ange,
De reden dat je de Koralle evt. 1x per maand een lichte bemesting geeft ligt aan het feit dat je de plant ongesnoeid de winter doorhelpt. Dus geen blad verwijderen (wel vies blad weghalen), ook geen takken terug snoeien maar gewoon de plant behandelen zoals je nu ook doet maar alles wat minderen, zoals de watergift en de bemesting. De komende maanden krijgt de plant veel minder licht dus het andere moet ook minder. Fuchsia's die je teruggesnoeid en ontdaan van blad overwintert in een koele slaapkamer zijn in “winterrust” en hebben alleen zo nu en dan iets water nodig en om takuitdroging te voorkomen zo nu en dan een fijne beneveling, verder niets! Maar de Koralle Tryph. hybr. wil je dus perse overhouden en dan moet je deze dus en beetje extra aandacht geven vandaar die lichte bemesting. Je kunt hem wel gesnoeid enz. overwinteren dan is het bovenstaande niet nodig, maar een Tryphill hybride kan wel eens wat moeilijk overwinteren (inkuilen overleeft Koralle sowieso niet) dus waarom risico nemen als het ook anders kan! Succes ermee.
Gr. Henk
Moi Frans,
Beide cultivars die je noemt hebben F.Triphylla in hun “stamboom” evenals de Koralle. Zowel Koralle als Gartenmeister Bonstedt zijn kruisingen van F.triphylla x een onbekende fuchsia. Insulinde heeft als ouders Gottingen x F.venusta.
Gottingen heeft weer F.triphylla als een van de ouders. Verwantschap is er dus wel degelijk en daarom zal e.e.a. wat ik eerder heb vermeld over de Koralle vast ook voor de fuchsia's gelden die jij noemde. Theoretisch gezien moet het kunnen.
Gr. Henk
Jeetje Henk kom jij wel aan je nachtrust toe. Je was nl. nog laat aan het mailen.
Alle gekheid op een stokje, je hebt mij weer geweldige informatie gegeven en dat maakt de Triphylla hybride nog uitdagender voor mij.
Als het met “mijn Koralle” deze winter lukt wil ik volgend voorjaar met meerdere
Triphylla hybr. aan de slag.
Bedankt weer, Ange
Moi Ange,
Ach, je weet hoe dat gaat, laat thuis en nog even het forum nakijken en dan zie je dat er weer iets nieuws op staat. Eigenlijk tijd om naar bedje te gaan maar toch nog snel even de fuchsiaboeken inkijken voor een antwoord op de vraag van Frans. En dan ook nog even de info op het forum plaatsen en voor je het weet is het laat. Maar ik ben blij dat je wat hebt aan de info.
Gr. Henk
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?