strippen

• t.helbig

wat verstaan jullie onder strippen? en het is nu toch nog niet nodig als je fucsern nog in volle bloei staan.?

• gj57

strippen: is alle blad verwijderen, bloemen enzovoort. En nee als ze nog lekker bloeien mooi laten bloeien. Elke dag is er een. Voor mij is de eerst dag dat vorst wordt gemeld vroeg genoeg. Dan snel naar binnen. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid die je hebt staan. Als er heel veel zijn kost dat meer tijd dan enzovoort.

• Ron

Wat doe je dan tegen het “bloeden” van wonden die je hebt gemaakt?? Als ik mijn planten snoei loopt er meestal nog sap uit de wonden. Mij is verteld dat dit in de winterberging ziekten aantrekt/kan veroorzaken en daarom kan je het beste je planten buiten onder een afdak laten staan, dit ongeveer een week en dan pas naar binnen. Of is dit een fabeltje???

Groeten Ron.

• henk

Moi Ron,

Je vraagt je af of het bloeden van de fuchsia evt. ziekten o.i.d. kan aantrekken. Dit kan het geval zijn als het bloeden te lang duurt en dit verschilt dus per cultivar. Dat een fuchsia begint te bloeden heeft meestal te maken met het feit dat de potkluit nog veel te nat is, nu is dat natuurlijk problematisch met deze natte herfst maar je kunt dat oplossen door de fuchsia's onder een afdak te plaatsen, de grond laten uitdrogen en het blad valt dan ook af. Snoeien gebeurt dan zonder bloeden! Vele liefhebbers hebben geen afdakje o.i.d. dus wordt de plant gesnoeid als de grond nog erg nat is met als gevolg bloeden. Maar ook het strippen kan nadelig zijn voor de plant daar je dan toch de bast overal beschadigt en kan daar besmet worden, maar je moet toch wat, het blad moet er af. Zinvol is om de fuchsia voor hij de berging ingaat te bespuiten met een schimmeldodend/werend middel want soms zie je juist op die plekken wat pluis verschijnen wat op schimmel duidt. Je kunt dus je gesnoeide fuchsia's onder een afdak zetten en de wind doet de rest, maar er is ook een ander middeltje, n.l. houtskoolpoeder. Gebruik ik al sinds 1993 en bevalt me goed. De bloedende tak even afkloppen en in de poeder dopen. Soms moet dit 1 of 2 keer herhaald worden maar het bloeden gaat stoppen en soms vrij snel. Ik gebruik houtskool voor de bbq en maak dit fijn door de stukken stevig tegen elkaar te wrijven. Kost bijna niks en het is een oplossing voor het bloeden. Probeer het en je ziet het wel of het werkt.

Gr. Henk

• Ron

Hoi Henk,

Het is inderdaad zo dat de kluit vaak nog goed vochtig is als ik snoei/strip. Maar dat insmeren/wrijven met houtskool ga ik onmiddelijk proberen.

Bedankt voor de tip!!!

Gelukkig zijn er goede weersvooruitzichten en kan ik komend weekend aan de slag.

Groeten Ron

• Shaka

Ik strip meestal de planten als ze niet zo mooi meer zijn,en beginnen blad te verliezen of te open worden.Dit hangt af van de soort.Ik ben van de week begonnen om zo systhematisch enkele fuchsia's te snoeien/strippen.Dit meer omdat ik er nogal wat heb,en er straks niet een hele week aan moet besteden.

De planten die nog mooi zijn laat ik tot het laatst staan,zodat ik dan nog maar een paar hoef te doen.

Ik laat ook meestal een tak(je) met een paar blaadjes aan de plant zitten,zodat ik weet of het tijdens de winteropslag nog goed gaat met de plant qua vocht etc..

Groetjes

Aukje

• gj57

is een goede tip: een takje laten zitten. Ga ik dit jaar ook maar eens proberen. Vorig jaar kwamen er in november allemaal al nieuw blad. Serre iets te warm opgestookt denk ik.

• michel

Als je het bloeden van je planten wil tegen gaan zety je planten eerst veertien dagen droog onder een afdaken snoei dan terug