overpotten voor de winter

• frans

Ik heb een vraag over het winterklaar maken van de planten.Moet ik de planten in nieuwe potgrond overplanten in een kleinere pot of heeft het terug zetten in de oude potgrond na inspectie de voorkeur.Het overzetten in nieuwe potgrond zou dan in het voorjaar geschieden.Wie het weet mag het zeggen!

Groetjes, Frans.

• willems

hoi frans

persoonlijk zou ik de planten in het voorjaar overpotten. tenzij je de planten wil laten uitlopen om al vroeg stekken te kunnen snijden.(nieuw potgrond is nieuwe voeding)

• gj57

Ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker/ schrijver. Nu overzetten heeft eigenlijk weinig zin. In het voorjaar nieuwe grond brengt de planten weer snel in blad en bloei. Ik maak straks de takken helemaal blad vrij, snoei ze terug, maak de bovenkant van de grond wat schoon en ze gaan bij de buurvrouw lekker in de serre.

• Ron

Ook ik sluit me bij de hierboven geschreven tekst aan. Ik ben ook mijn planten aan het snoeien en ontbladeren en maak de bovenkant van de grond schoon. Wel laat ik ze na het snoeien enkele dagen onder een afdak staan om het “bloeden” van de sapstroom te stoppen. Mijn ervaring is dat dit buiten eerder stopt dan binnen. Hierna gaa ze in de vrieskist tot het voorjaar.

• t.helbig

mijn planten zitten nog stikvol bloemen en knoppen is het dan nu al tij om ze te verpotten

• frans

Geniet maar rustig van je fuksen,hopelijk klettert de regen niet zoals hier vandaag!

Het overpotten moet in elk geval gebeuren voordat het gaat vriezen.

Groetjes Frans

• Sandra

Hallo Frans,

Het is nu 20 oktober. Mijn fuchsia's bloeien en groeien nog volop en zitten boordevol knoppen. Maar help, a.s. dinsdag begint de nachtvorst al. Wat nu? Moet ik maandag alle takken bladvrij maken en mijn mooie fuchsiabloemen en -knoppen afknippen vanwege terugsnoeien? Het stuit me zeer tegen de borst. Maar ja, dit is ook mijn eerste jaar met fuchsia's, pas dit voorjaar met deze hobby begonnen…

Twee opbergmogelijkheden heb ik om de fuchsia's te laten overwinteren: de vorstvrije schuur die een raam heeft. Of: mijn serre, waar het altijd ongeveer 16 tot 20 graden is. Wat zou beter zijn?

Alvast bedankt voor het antwoord, San

• henk

Hallo Sandra,

In elk geval moet je er voor zorgen dat je fuchsia's VOOR de nachtvorst naar binnen gaan. Er zijn soorten die wel wat lichte vorst kunnen hebben (winterharde soorten) maar de meesten gaan dood als de nachtvorst er over is gewest. Maar als je toch wat langer van je planten wilt genieten kun je ze overdag nog heel goed buiten zetten. Dit schaadt de fuchsia's niet en als er nachtvorst is, is het overdag vaak nog redelijk goed weer. Voor de winterberging kun je idd een vorstvrije schuur gebruiken, de planten terugsnoeien blad eraf en af en toe even nakijken en zo nu en dan besproeien. Maar je kunt ook je serre gebruiken en zelfs de fuchsia's gewoon door laten groeien bij 16-20 graden. Besef wel dat de planten relatief gezien veel minder daglicht krijgen in de komende periode dus wil je ze ook laten doorbloeien moet je wel de dag verlengen d.m.v. lampen. Dat is voor de meeste liefhebbers de reden om de fuchsia's in de winterberging te doen, en in het voorjaar weer opnieuw te beginnen. Maar het kan dus wel op de manier die je noemt en als je het zonde vindt om te snoeien enz. dan zet je ze in de serre en heb je er langer plezier van. Maar in elk geval VOOR de nachtvorst onderdak halen.

Gr. Henk

• Sandra

Hallo Henk,

Dank voor je duidelijke antwoord, ik heb ze dus twee weken geleden te vroeg in de schuur gezet. Er dreigde toen nachtvorst en die kwam er ook, die ene nacht. Ik ga ze dus maar eens ‘utlaten’, net al mijn hondjes, haha.

Bedankt en groetjes, San