Wittw vlieg,

• Ron

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een goed middel tegen witte vlieg want zo erg als dit jaar heb ik het nog nooit gehad. Ik heb nu zo'n 15 jaar Fuchsia's en dit jaar breekt alle records. Heb alle middeltjes die in tuincentra e.d. te koop zijn geprobeerd. Elke 5 tot 7 dagen gesproeid met die verschillende middeltjes maar mijn planten zitten er nog onder. Op sommige bladeren (onderkant) is het helemaal wit en zie je geen groen meer. Als je zo'n blad aanraakt vliegen ze alle kanten op. Ik heb zelfs al planten gesnoeid omdat ik bang was dat er niets van zou overblijven. Ik word er een beetje wanhopig van, dus vandaar mijn vraag wie o wwie heeft nog een idee???

Groeten en nog veel fuchsia plezier.

Ron.

• Ron

Sorry mensen, het moet natuurlijk WITTE VLIEG zijn.

• Goof

Je kunt ze aangieten met admire dat heeft bij mij goed gewerkt.

Goof.

• Ge

Ik heb dit jaar ook erg veel last van witte vlieg ook heel veel gespoten om de 4 dagen maar het helpt niks hoe gaat dat met het aangieten van admire want ik heb wel gespoten met admire maar aangieten heb ik nog nooit gedaaan hoeveel en heovaak moet dan dan en wanneer.

Alvast bedankt voor het antwoord.

• Goof

Doe het zelfde als bij het spuiten, alleen doe je het nu in een gieter ,ik giet ongeveer tien planten met een liter water waar de admire inzit.zorg voor het aangieten dat de potgrond aan de droge kant is dan nemen de planten de admire beter op.

Goof.

• henk

Beste mensen,

Ik heb jullie problemen gelezen v.w.b. witte vlieg en ben verbaasd dat jij Ron er zoveel last van hebt dit jaar. Zou het kunnen dat bepaalde streken in het land er meer last van hebben dan andere gebieden? Het is maar een suggestie want ik heb dit gehele seizoen nog geen witte vlieg gesignaleerd laat staan er last van te hebben gehad. Ik woon in Drenthe en weet natuurlijk niet waar jij woont maar misschien dat temp. verschillen of wel of niet winderige gebieden er invloed op hebben. Het blijft gissen natuurlijk. Wel heb ik momenteel last van cicaden sinds een week of vijf. Voor die tijd weinig of geen last van gahad. Bepuitingen met admire en spruzit hebben nauwelijks effect. Eerdere jaren amper last van cicaden gehad en nu dus wel. Rare zaak soms met dat ongedierte. Je kunt aangieten proberen maar het heeft wel even zijn tijd nodig dat het middel echt effectief wordt maar het seizoen is nog niet voorbij dus probeer het zou ik zeggen. In elk geval succes ermee!

• Sanne

Hallo allemaal,

Met belangstelling lees ik jullie ervaringen over bestrijdings middelen.

Ik ben er zelf geen voorstander van om dat te gebruiken, ben er een beetje bang voor. Voor alle ongedierte, schimmels, roest, enz op mijn fuchsen gebruik ik glassex: 2 delen glassex en 1 deel water dit doe ik nu vier jaar en het werkt bij mij perfect.

Dit wilde ik jullie even vertellen, misschien zijn er meer mensen zo als ik die bang zijn voor bestrijdings middelen, dan kunnen ze dit ook eens proberen.

PS mijn fuchsia's doen het prima deze zomer.

Hartelijke groeten Sanne.

• Coen

Het hele verhaal over Glassex is in het regioblad van Regio 2 door Martien Soeters uit de doeken gedaan. Eigenlijk is het verhaal Glassex ook door hem de wereld in geholpen. Het hele verhaal gaat over iemand die een boer die aan het spuiten was verkeerd heeft verstaan. Het is dus eigenlijk een fabeltje. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat het mogelijk in de beginfase van een aantasting zou kunnen helpen.

Zelf geloof ik heilig in het preventief spuiten of aangieten. Mijn ervaring is dat 3 of 4x per jaar voldoende is. Spuiten of aangieten als het probleem zich voordoet is bovendien duurder omdat je meerdere keren moet spuiten bij een aantasting omdat de eitjes van b.v. witte vlieg immuun zijn.

• henk

Coen je hebt m.i. gelijk dat als een probleem zich voordoet je duurder uit bent, maar eigenlijk ben je al te laat als je een probleem m.b.t. ongedierte ontdekt. Meestal is dan al schade veroorzaakt aan de fuchsia en zijn de eitjes immuun voor de middelen. Dus weer opnieuw spuiten en maar weer afwachten op de volgende cyclus. Preventief spuiten kan dan de oplossing zijn maar soms lijkt het wel of bepaalde ongediertesoorten immuun geworden zijn voor de middelen. Dat artikel van Soeters heb ik destijds gelezen in het regioblaadje van Groningen en veel mensen hebben het toen gebruikt, dus of het een fabeltje was, ik weet het niet. Maar als ik dan de reactie van Sanne lees over glassex en de resultaten dan denk ik toch niet dat het een fabeltje is. Soeters adviseerde het als middeltje tegen fuchsiaroest trouwens. Misschien zijn er meer forumleden met ervaring met

het middel glassex.

Gr. Henk

• Shaka

Of het tegen witte vlieg helpt weet ik niet,maar als ik last heb van (dop)luis dan gebruik ik het middeltje van mijn grootmoeder.Wat afwasmiddel,en spiritus vermengen met water,en in een vernevelaar doen.

Ik heb daar wel goede resultaten mee gehad.Vooral bij mijn cactussen.

Voor ongedierte bij mijn fuchsia's gebruik ik het middel Spruzit van Ecostyle.

groetjes

Aukje