schimmels

• Carla de Koning

Hoi Henk,

Het middel Rosacur is ook van Bayer omdat volgens het tuincentrum bij ons Baycor niet meer verkocht mag worden!!!! De schimmel waar ik het over heb begint met bruine randjes aan het blad waarna de bladeren verkleuren naar geel / licht groen. Ik heb dit wel eens vaker gehad maar deze keer lukt het me niet om het onder controle te krijgen. Volgens mij is het niet echt roest maar zeker weten doe ik het niet. Andere jaren….en vooral vorig jaar met die hoge temperaturen heb ik het ook gehad, ik dacht toen een combinatie van warmte en water geven (teveel) omdat je toen s'avonds natuurlijk toch wel behoorlijk water gaf omdat het zo warm was. Nu ben ik echt voorzichtig met water geven maar het is me toch weer gebeurt. Verder staan mijn fuchsia's er mooi bij hoor ik blijf alleen aan het plukken wat het blad betreft. Ik hoor graag je advies

• Coen

Het schadebeeld dat jij beschrijft lijkt mij geen schimmel maar eerder een aantasting door cicaden.

• Coen

Kijk eens op deze website. Daar staat ook een foto.

http://www.bayergarden.be/scgardenblx/problems_benl.nsf/CMSSubjectByID/NSCK-5D9A7X?OpenDocument

• henk

Hallo Carla,

Nou ik kan je geruststellen, de omschrijving die jij geeft duidt niet op roest, dan zie je dus oranje sporenhoopjes onder het blad en die zijn heel besmettelijk. Mocht je roest hebben dan heel goed de handen wassen i.v.m. verspreiding. Maar ik denk dat het idd cicaden zijn zoals Coen eerder al opmerkte. De aantasting begint bij de bladpunten en het blad verdroogt en sterft af. Regent het echter veel dan lijkt het soms wel of het blad door schimmel is aangetast. Kijk eens voorzichtig onder de bladeren en let op of je kleine slanke groene beestjes ziet die snel wegspringen, is dat het geval dan zijn het cicaden. Bij een ernstige aantasting lijkt het of de fuchsia ziek is of dood gaat maar er is wat aan te doen. Op de site van Bayer die Coen heeft doorgegeven lees je er over en wat je er aan kunt doen. Last van cicaden heb ik ook in de fuchsia's maar alleen op 2 plekken in de tuin, andere gedeelten zie ik ze niet terwijl ook daar dezelfde fuchsiasoorten staan. Geen idee hoe dat komt. Dat er bij jou in het tuincentrum geen baycor te krijgen is is wel vreemd. Maar misschien heb je het niet meer nodig als je probleem cicaden zijn, maar het is wel handig altijd wat bij de hand te hebben. Nou ik hoop dat je wat hebt aan de info en wens je verder succes met je fuchsia's.

De lelijke blaadjes pluk je maar gewoon weg. Lijkt de plant meteen wat netter. Is het een gezonde fuchsia groeien ze wel weer aan.

Gr. Henk