schimmels

• Carla de Koning

Kan iemand mij vertellen of het waar is dat ik spuitmiddel (rosacur) voor schimmels ook mag gieten op de grond. Krijg op dit moment de schimmels niet onder controle en het weer helpt natuurlijk ook niet echt mee. Ik heb het ergens op jullie forum gelezen maar kan het niet meer vinden. En wat zou dan de mengverhouding moeten zijn?????????????

Ik hoop dat iemand hier iets over kan vertellen, in het tuincentrum weten ze het ook niet.

• Coen

Ik heb het middel zelf nooit gebruikt maar Bayer schrijft dat het systemisch werkt. Dat houdt in dat het door de plantdelen wordt opgenomen en verder door de plant wordt getransporteerd. Ik neem dus aan dat de wortels het ook opnemen en verder transporteren.

• henk

Hallo Carla,

De schimmels waar jij het over hebt kun je die beschrijven? Een veel voorkomende schimmel bij de fuchsia is roest. Komt wel voor bij aanhoudend vochtig weer en is te behandelen. Maar beter is om de plant te vernietigen daar de sporen bij hardnekkige roest moeilijk zijn weg te krijgen. Roest herken je aan oranje/gele sporenhoopjes onder het blad maar ook erop. Beginnende roest is goed te behandelen met BAYCOR een middel dat veel wordt gebruikt bij fuchsiamensen. Kan ook preventief worden gebruikt. Het middel dat jij noemt is mij niet geheel bekend maar dat het d.m.v. aangieten gebruikt kan worden lijkt mij niet waarschijnlijk. Maar misschien bedoel jij wel een ander soort schimmel, daarom beschrijf het eens dan komen we er nog op terug. Hier in het noorden heeft het ook veel geregend maar bij mij heb ik geen roest of een of andere. schimmel geconstateeerd dus ben erg benieuwd. Staan je fuchsia's heel dicht op elkaar of is er geen ventilatie dan kan idd schimmel ontstaan maar dat is dan meestal in een kas bij de winterberging.

Gr. Henk