slecht jaar voor de fuchsia,s

• jans

heb ik het dit jaar verkeerd gedaan

of is het een slecht jaar

maar mijn fuchia,s zijn niet om aan te zien

ze zijn bijna helemaal kaal en weinig bloemen

of zit er een of andere ziekte in

jammer want als ik terug kwam van vacantie was het altijd een mooi gezicht

maar nu heel erg triest

wie kan mij hier iets meer over vertellen

gr jans

• frans

beste jans

bij mij staan de fuksen er goed op,alleen heb ik veel ast gehad van de harde wind.

Ik heb veel afgebroken takjes gevonden maar deze heb ik voor een deel weer gestekt!Alleen ik ga in september nog op vacantie en de vraag is hoe ik ze dan terug zie m.a.w. was de verzorging van de fuksen tijdens je vacantie optimaal?

Hopelijk zullen ze zich alsnog herstellen en dan geniet je gegarandeerd dubbel zo

veel van je hobby!

groetjes en veel succes,Frans

• Coen

Geel en afvallend blad kan duiden op een gebrek of te veel water. Je kan de potgrond controleren of die niet te nat is. Ik neem aan dat je de planten voldoende mest geeft. Een goede remedie om gebreksziektes te vookomen is je planten een paar weken de voorgeschreven hoeveelheid kamerplantenmest te geven. Daar zitten aardig wat sporenelementen in die je planten mogelijk missen. Je kan gewoon die flessen kamerplantenmest gebruiken die Lidl en Aldi af en toe in de aanbieding hebben. Een ander sporenelement waar je planten gebrek aan kunnen krijgen is Magnesium. Dat kan je aanvullen door ze af en toe wat Bitterzout of Kiezeriet te geven. Net als Frans kan ik absoluut niet zeggen dat het een slecht fuchsiajaar is.

• Shaka

Het is maar net wat je onder een slecht jaar verstaat.Ik heb nu zo langzamerhand wel het hoogtepunt bereikt wat de wind aangaat.Staan mijn grote volle struiken mooi te pronken kom je s'morgens uit bed ligt een gedeelte om,en bij anderen zijn er takken afgeknapt.

Ik draag me klem aan water,en bemest ze volop.Heb ze al twee keer verpot in grotere potten,en nu al komen de wortelen er weer onder uit.Ze groeien als kool.

Ik heb planten gekregen van een vriendin van mij.Heeft ze nooit verpot.Dus resultaat één grote kluit met alleen maar wortelen,en geen grond.Geel blad wat afvalt.Kale takken met hier en daar van ellende een bloemetje.

Maar die wind ik word er horendol van.

• Goof

Het kan zijn dat er spint in de planten zit,daartegen kun je spuiten,als het zo is zou ik ze wat terug knippen en dan spuiten tegen spint, ze zullen snel weer gaan groeien en dan kun je er nog van genieten

Goof.

• harma

ook mijn fuchsia's zijn niet zo mooi als andere jaren. veel bruin blad. Ik heb ze een tijdje terug gedroogde koemest gegeven. volgens mijn vriend te veel. kan dat? Of ze zijn te nat geweest in de vakantie

• Goof

Het kan zijn dat ze te nat hebben gestaan, gedroogde koemest is een goede bodemverbeteraar ,ik geef het in het voorjaar aan de planten die niet overgepot worden, nu kun je beter andere meststoffen gebruiken, tuinof kamerplanten mest van pokon is daar erg zeer goed voor.

Goof.

• Pol

Voor mij ook een minder Fuchsia jaar.

Ook bij mij worden veel blaadjes geel en/of vallen de blaadjes af. Er zit nog wel vol op leven in hoor getuige de knoppen in de bladoksels en de bloemen die nog verschijnen. Maar wat een verschil met het voorjaar toen alles er veel beter/mooier uitzag. Raar, dat ze er dit jaar minder uitzien; ik verzorg ze al jaren op dezelfde manier. Wellicht toch door het slechte zomerweer.

Bovendien zijn 3 plantjes (stekken van begin dit jaar) beschadigd doordat er kennelijk een bal boven op is gekomen. Het resultaat is dat ze geen model meer hebben. Deze heb ik nu maar heel kort teruggesnoeid in de hoop dat er uit de overgebleven verhoute takken weer een mooi model ontwikkeld, nog voor de winter.

Hopelijk heb ik hier goed aan gedaan.