bitterzout

• frans

Hallo,

Ik heb ergens gelezen dat het goed is om de fuksen te behandelen met bitterzout,

dan zouden de planten mooie bladeren krijgen.Ik neem aan dat het bitterzout opgelost moet worden in water.Hoeveel moet ik op een liter water gebruiken,wanneer en hoevaak moet ik verstuiven en kan het bemesten een keer per week gewoon plaatsvinden?

grooetjes Frans

• henk

Moi Frans,

Als een fuchsia in goede potgrond staat, wekelijks wordt bemest met een goede fuchsiamest, op de juiste standplaats staat moeten de bladeren eigenlijk altijd mooi grooen zijn. Er zijn trouwens ook bontbladige fuchsia's maar dit even terzijde. Toch kan een fuchsia gebreksziekten gaan vertonen oa. gele bladeren door magnesiumgebrek. Om dit te verhelpen is behandeling met bitterzout vaak de oplossing. Ik doe ca. 15 gram bitterzout op 10 liter water en giet het aan. Ook kan de plant d.m.v. spuiten (verstuiven) behandeld worden. 1 of 2 keer behandelen zou genoeg moeten zijn. Zie je na 2 keer geen resultaat dan evt. nog eens herhalen. Het is echter niet de bedoeling dat het wekelijks gebruikt wordt als vervanger van de gewone mest die de plant krijgt. Dus alleen bij een zichtbaar gebrek bij de plant. Een product dat Bladgroen Plus heet van de firma Ecostyle (sorry voor de reclame) gaat ook gebreksziekten tegen en is bij tuincentra te koop. Gebruik het zelf ook met goede resultaten. Succes!

Gr. Henk

• frans

Beste Henk,bedankt voor het duidelijke advies.Als beginnende fuchsia-bezitter is het een gemakkelijke manier om eerst te vragen via het forum alvorens dingen te doen die geen nut hebben.Gelukkig staan mijn planten er goed bij en kunnen wij er hopelijk nog lang van genieten!

Groeten Frans.