knoppen van de fuchsia niet meer stevig

• mariet

Hallo de knoppen van meerdere fuchias zijn slap zodat ze niet open gaan heeft iemand een idee hoe dat komt?

groet'n Mariet

• tinus

heb ik ook met een van men fucsia.s ik heb hem verpot volgens mij was die veel te nat

• henk

Hallo mariet,

Een te natte potkluit kan een oorzaak zijn voor dat de knoppen slap worden. Het komt wel vaker voor vooral in warme (voor de meeste fuchsia's te warme) periode's.

Men is dan vaak geneigd om vaker water te geven en ook vaak meer water, want het is immers zo warm. Arme fuchsia ! Fuchsia potgrond moet luchtig zijn en een eventueel teveel aan water moet afgevoerd kunnen worden door de gaten in de pot. Dat gebeurt ook wel, maar omdat de hele plant in hete periode's er wat slapper uitziet dan normaal blijft men water geven. En dit is waarschijnlijk de oorzaak dat ook de knoppen slap zijn. De grond is verzadigd met water en de grond slaat helemaal dicht met evt. als gevolg wortelrot. Beter is het om in te hete

periode's de plant in de schaduw te zetten op de grond en de omgeving te besproeien en dan kan fuchsia als het wat koeler wordt weer op zijn eigen plek.

Haal de plant uit de pot en bekijk de wortels, die moeten licht van kleur zijn, met witte haarwortels. Zijn ze bruinachtig en is de kluit te nat dan is dat waarschijnlijk de oorzaak van jouw probleem. Kluit op laagje kranten zetten om het vocht het uit te halen wil weleens helpen. Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met je probleem.

GR. Henk

• mariet

bedankt voor jullie reactie ik dacht ook al dat het aan een te natte kluit zou ligen