zon of schaduw

• yvonne

Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een lijst waarop de namen staan van fuchsia's die in de zon mogen staan/hangen en welke in de schaduw moeten. Mijn moeder is 92 jaar en er zijn helaas zo'n 60 planten de winter niet goed doorgekomen. Nu heeft ze nieuwe gekocht, maar weet niet van allemaal of ze in de zon of schaduw moeten. Ik dacht, ik kan vast zo een lijstje van internet halen, maar heb niets gevonden. Wie kan haar helpen?

Alvast veel dank!

• Coen

Even een lijstje van internet halen zal niet lukken. Je kunt kijken in de catalogussen van de diverse fuchsiakwekers. Vaak maar lang niet altijd staat aangegeven of een soort wel of niet tegen de zon kan.

http://www.kwekerijspek.nl

http://www.kwekerijgommer.com

http://www.fuchsia.be

• Henk Hoefakker

Achter in het boek 1000 fuchsia's te kijk van Miep Nijhuis staan allemaal lijsten voor diverse plaatsen (zon, schaduw, beschut) en doeleinden (struik, bonsai, kroonboom enz.) Het staat in bijna alle NKvF regio bibliotheken en ook in de landelijke NKvF bibliotheek. Veel succes ermee, het is geweldig dat je oude moeder nog zoveel fuchsia's heeft.

Henk Hoefakker

• Harry

Yvonne,

Ik weet niet of er een lijst voor bestaat, maar ikzelf ben voor een 7 jaren terug begonnen met fuchsia's en maakte van iedere plant een aantekening op een lijst waar ze mochten staan. Overigens ik doe dit met veel planten nog wel want anders kan ik dit niet allemaal onthouden.

Er staan hier ruim 130 stuks, en dat valt niet mee om alles te onthouden

Dus internet afstruinen en de plaatjes plus beschrijving en standplaats opslaan.

Hierna sloeg ik het op in de map die ik Fuchsia's noemde en ik kon het terugzoeken.

Misschien dat jij het voor je moeder in word kan plakken en dan uit kan draaien want ik neem aan dat zij geen pc heef, al ga ik zo mijn vader na ( 84 )

Ik hoop dat je hierwat mee kan

gr

Harry

• gj57

Goeie tip. ik ben er ook maar mee begonnen op deze wijze.

• carla de koning

reactie op mail zon of schaduw

Ik heb geleerd dat je lichter de bloemen, zo veel minder zon, schaduw of half schaduw maar een fuchsia met witte bloemen dus nooit in de volle zon hangen

dus rood of paars (donkere kleuren, kunnen beter tegen de zon.

Heb zelf een tuin op het zuiden met weinig schaduw dus de meeste planten hangen in de zon in niet te kleine potten zodat ze te snel uitdrogen als de hele dag de zon er in staat te branden, geef altijd pas water als de zon uit de tuin is

misschien heb je wat aan deze informatie

• Marjan Laqueuille

Ik woon in spanje en heb recent 2 fuchsia's gekocht, wit/rood en roze/paars, volle zon hier is echt volle zon, kunnen deze fuchsia's ertegen en welke kan ik anders in de zon planten? Hoeveel water moet ik ze hier geven??

Gaarne een advies,

Marjan

• Jeffreyn

Hoi Yvonne,

Je zou ook even het boek 1000 fuchsia's te kijk kunnen aanschaffen. Daar staat achterin een lijst met welke fuchsia in de zon kan en welke niet.

Groetjes,

Jeffrey

• Ron

Hallo,

Ik hoop dat jullie meer succes hebben met de beschrijvingen uit diverse boeken m.b.t. de standplaats van diverse Fuchsia's als ik. Mijn ervaring is dat het vaak maar voor de helft klopt. Soms staat er dat een plant in de volle zon kan en wanneer je hem daar dan plaatst gaat het helemaal verkeerd. Ik heb uit ervaring mijn planten leren plaatsen. En volgens mij zijn er maar heel weinig Fuchsia's die het prettig vinden om de hele dag in de volle zon te staan. Sommige willen ochtendzon en andere middag- of avondzon. Ik heb ook regelmatig aan anderen waar ik Fuchsia's zag staan of hangen gevraagd wat hun ervaringen waren met de standplaats. Op deze manier krijg je informatie die in geen boek geschreven staat.

Succes ermee!!!

Groeten Ron.

• alice67 W.Hardeman9@kpnplanet.nl

Hallo,

Er zijn denk ik vele soorten van de fuchsia,ik weet niet welke ik heb,maar als ik ze in de maand mei in de tuin zet,half schaduw en zon en koemestkorrels geef,bloeien ze pas in augustus,is dit normaal dat ze zo laat bloeien?