snoeien

• Tonnie

Hallo

wie kan mij vertellen wanneer de beste tijd is om de fucsia vaste planten/struiken

te snoeien

• Goof

De wintervaste fuchsia's kun je na de winter snoeien, dus als het niet meer vriest.

Goof.

• Ellen de Graaf

Zolas Goof al zegt, als het niet meer vriest, na de winter. Ik heb een gedeelte van de vaste fukken(de kroonboompjes) al gesnoeid een week of twee geleden. Maar je kunt er ook voor kiezen om niet drastisch te snoeien: de vaste fukken lopen vaak erg mooi uit op de kale takken en geven zo een mooie volle struik.Bij de meeste vaste fukken snoei ik alleen dat gedeelte van de takken weg dat niet goed uitloopt of erg dun is.Door weinig te snoeien heb ik door de jaren heen bijv een prachtige volle magellanica verkregen. Ook Thompsonii wordt erg mooi als je er niet te veel aanzit.Thompsonii bloeit tien keer zoveel als je hem grotendeels met rust laat.

Mijn planten hebben op 3 nachten na gewoon buiten overwinterd, ze zijn al goed aan het uitlopen en er zijn er al bij ( o.a.checkerboard,maxima,waternymph) die al de eerste bloemknoppen vormen.De jonge herfststekken groeien al als kool…

succes met je fuchsia's!