oppotten

• Sanne

Het is hier zo stil.

Dag mensen, hoe is het met jullie en jullie planten? ik ben al begonnen met verpotten, het grootste gedeelte van mijn planten begint al aardig te groeien. Ik heb ze voor het eerst in de potten in de kas laten overwinteren, tot nu is mij dat goed bevalen.

Laat eens iets horen, hier op het forum.

Veel fuchsia plezier

Gr Sanne

• henk

Hallo Sanne,

Het is inderdaad wat stil op het forum. Komt wel weer wat leven in net als bij de fuchsia's , gewoon afwachten. Je vertelde dat je voor het eerst je planten in de potten in je kas hebt laten overwinteren. Zo te lezen is dat goed gelukt. Voor wat betreft de larven van de taxuskever (lapsnuitkever) moet je echter even goed opletten. Bij het verpotten zie je de larven soms niet daar ze zich vaak al hebben ingevreten in de dikke vlezige wortels van de plant. Bij het verpotten haal je meestal wat losse grond weg, schudt de kluit wat uit en vult de pot aan met verse potgrond, dus larven zie je vaak niet, soms 1 of 2 maar ga er dan maar van uit dat er meer zijn. Als je de grond echt helemaal verwijdert heb je veel meer kans om ze te vangen. Ook al zitten er larven in de kluit loopt de plant gewoon uit, echter na weken kan de plant ineens ter ziele gaan omdat de larven dan het hele wortelstelsel hebben weggevreten. Dus let er even op als je dat constateert. Gelijk ingrijpen en alle larven die in de dikke wortels zitten weghalen en de plant weer opnieuw opppotten. De plant heeft dan een achterstand t.o.v. de rest maar soms haalt de plant het toch nog. Trouwens, hoe overwinterde je je fuchsia's eerst?

Beviel die methode niet of ben je gewoon wat gaan experimenteren.

Ik zie je antwoord wel op het forum.

Gr. Henk

• gj57

Bij mij overwinteren ze ook lekker in de serre van de buurvrouw samen met de brugmansia. Ik wil ze eigenlijk pas over een paar weken verpotten. Alle zand eraf, beetje bijknippen van het wortelstelsel en nieuwe grond erbij.

• Sanne

Hallo Henk,

Ik ben de taxus kever gelukkig nog niet tegen gekomen, wel keldermotten maar die kunnen toch geen kwaad? Vier jaar geleden zijn wij verhuisd en toen kreeg ik tijd en ruimte om met fuchsia s te beginnen, de eerste twee winters heb ik ze in een grote diep vries kist met turf mol overwintert, maar dat vond ik maar niets, want je ziet de fuchsia s de hele winter niet, en ik vond het vervelend om zo ver voorover te bukken (rug pijn). Mijn man heeft een soort kas tegen de schuur gebouwd, ook gelijk elect-ra aan gelegd voor de verwarming. Ik heb ook een daglicht tl buis in de kas, die laat ik sins kort over dag branden. Je begrijpt wel ik ben een beginneling.

Gr Sanne