winterharde fuchsia's

• Anneke Roest

Hallo,

Dit weekend heb ik bijna al m'n fuchsia's in de winterberging gedaan. Ik heb echter een mooie Lady Boothby in pot nog buiten staan. Wat moet ik daar mee doen om hem de winter door te krijgen. Hij staat tegen een hek en heeft de takken tot zo'n 1,80 m. door de tralies gewerkt. Moet ik hem nu terugsnoeien en toch binnen zetten, of kan ik hem zo laten staan en hem tegen de vorst beschermen door er bubbeltjesplastic omheen te doen.

Dezelfde vraag heb ik eigenlijk ook voor de Lottie. Ik heb die wel al een paar keer buiten laten overwinteren, maar afgelopen winter gaf hij toch de geest. In het voorjaar heb ik gelukkig weer een paar stekken weten te bemachtigen en die zijn uitgegroeid tot een mooie plant die nu als een roze wolk staat te bloeien. Ik vind het zonde om hem terug te snoeien, maar durf hem niet goed meer buiten te laten staan. Kan het kwaad om hem op een slaapkamer, waar geen CV aanstaat, te laten overwinteren?

Met vriendelijke groet,

Anneke Roest

• Coen

Lady Boothby zou inderdaad wintehard moeten zijn. Maar wel in de volle grond.

De vorst bereikt de wortels bij planten die in potten staan veel eerder. Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd bij een dergelijke plant met noppenfolie maar dat was geen succes. Ik snoei de plant gewoon terug en zet 'm op een koele plek. Dat bevalt prima. Een koele slaapkamer waar niet gestookt wordt zal ook wel lukken als je er maar op let dat de grond niet echt uitdroogt. Als hij net als bij mij nogal langerekt is, kan je de plant tegen het voorjaar neerleggen. De sapstroom zou dan makkelijker op gang komen.

• henk

hallo Anneke,

Jouw Lady Boothby zou ik zeker binnenhalen voor de eerste vorst daar de plant het anders echt niet overleeft. Terugsnoeien tot een gangbare maat is zeer wel mogelijk, b.v. tot een halve meter.Volgend voorjaar loopt de plant gewoon weer uit na verpot te zijn en binnen no-time heb je weer een hoge plant. Gewoon binnenhalen dus en dit geldt ook voor je andere plant waar je het over hebt.

Trouwens alle fuchsia's in potten, ook de Winterharden! die in een pot gehouden worden moeten tegen de vorst beschermd worden door ze vorstvrij te bewaren.

Jouw voorgestelde methode met de noppenfolie werkt echt niet buiten in de winter met de vorst. Dus terugsnoeien en vorstvrij laten overwinteren is de enige mogelijkheid voor Lady Boothby. Succes ermee

Henk

• Anneke Roest

Coen en Henk,

Hartelijk dank voor jullie goede raad. Ik ga die onmiddelijk opvolgen, want ik wil beide planten niet kwijt.

Vriendelijke groet,

Anneke Roest