Fuchsia's de winter door

• Joke

Hallo,

Ik heb de volgende vraag.

Al jaren heb ik fuchsia's.

Vorige jaren bracht ik ze naar mijn vader en die deed ze in een kuil.

Hij verzorgde verder alles. Ik haalde ze in het voorjaar weer op.

Wegens ziekte van mijn vader wil ik het hem dit jaar niet vragen.

Hoe kan ik mijn fuchsia's het beste overwinteren.

Kuilen is voor mijn geen optie omdat ik daar de ruimte niet voor heb.

• Ron

Hallo Joke,

Als je een schuur of garage hebt waarin het nooit beneden het vriespunt komt, kan je daar je planten zetten. Gewoon in de pot maar wel gesnoeid en al het blad eraf. Je moet dan wel zeker weten dat er geen taxuskevers inzitten. Je kunt ze ook verpotten of de grond van de kluit loskloppen en in een plastiek zak zetten en in het voorjaar oppotten. Ik zelf zet ze op een ondergrond van tempex plaatjes zodat de kou niet zo makkelijk optrekt uit de betonnen vloer. Er hoeft niet per sé een raam in te zijn voor het licht, als je de kluit maar vochtig genoeg houdt zodat deze niet uitdroogt. Ik besproei mijn planten om de week zodat ook het hout niet te droog wordt.(vooral bij kroonboompjes). Ik heb hier goede resultaten mee. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Ik heb wel eens gelezen dat men ze in plastiek zakken onder het bed bewaard en in de kruipruimte van het huis of in de bak van de watermeter bij de voordeur. Ook een slaapkamer waar geen kachel/radiator brand schijnt goed te gaan. Je ziet er zijn vele mogelijkheden om je planten de winter door te helpen. Als je dit forum eens doorloopt kom je misschien ook nog wel tips tegen waar je je voordeel mee kan doen. Hoe dan ook, ik hoop dat het lukt en sterkte met je vader.

Groeten Ron.