stekken de winter door

• erik

hallo allemaal

even een vraagje van een beginner,

om je stekken de winter door te laten komen moet je ze wegzetten bij ongeveer 10 graden, maar mijn vraag is of je ze ook kaal moet maken ik ben een beginner enweet er nog niet zo veel van vandaar deze vraag en of je ze in de winter ook water moet blijven geven graag zou ik daar iets meer informatie over willen hebben

alvast bedankt

erik

• Ron

Hallo Erik,

Nee, je stekken moet je niet kaal maken. Deze kan je het beste op een lichte plaats zetten en aan de groei proberen te houden. Mijn ervaring is dat een koele slaapkamer waar overdag een raam open kan heel goed werkt. (niet als het vriest natuurlijk). In het voorjaar (eind maart) kan je deze stekken dan terug snoeien omdat door het beperkte licht in de winter je de kans hebt dat de internoïden (afstand tussen bladparen) groter is dan in de zomer. Na het bijsnoeien zet je de stekken zo licht mogelijk en geef je iets meer water en af en toe een slappe bladbemesting tot de groei er goed in zit. Is dit het geval dan kan je de plant verpotten en nieuwe grond geven (midden april). Hierin zit al meststof dus dat hoef je de eerste 4 á 6 weken niet te geven. Inmiddels is het tijd om je planten buiten verder te kweken. (eind mei). Hopelijk is het duidelijk Erik. Als je nog vragen hebt kun je ze natuurlijk altijd op dit forum plaatsen.

Succes ermee.

Groeten Ron.