zomerweer in september

• Theo Rams

Wie geeft mij raad?

Ben 14 dagen op vakantie geweest en verwachtte geen mooi weer in nerderland.

Al mijn fuchsen verdroogd en eigenlijk rijp voor de winterstalling.

Is dit niet te vroeg? Normaal doe ik ze eind november in de winterstalling en ben nu bang dat ze te lang droog staan waardoor de stammen dood gaan.

Of kan ik de fuchsen opnieuw laten uitlopen en dan in november weer laten drogen?

Wie heeft hier ervaring mee.

groet Theo

• ideboda

Ditzelfde heb ik jaren geleden ervaren toen een buurvrouw die zou oppassen er een beetje “slordig” mee was omgegaan, en maar helemaal geen water had gegeven.

Ik zou zeker nog proberen de planten weer te laten “opleven” door opnieuw water te geven. Je hebt wel kans dat sommige nu al te ver heen zijn, zodat die ten dode zijn opgeschreven, maar zie te redden wat je redden kunt. Mogelijk zijn de vaten in de stammen nog goed, ook al zijn de bladeren totaal verdroogd.

Uiteraard ook weer niet teveel water geven, omdat ze vrijwel niets meer kunnen verdampen zonder blad.

Maar het lijkt me beslist niet goed om ze in deze toestand te gaan “inkuilen” of anderzijds “indrogen”. Dan is de kans op definitieve inwendige uitdroging nog veel groter, en dan is 't gebeurd met ze.

• Ron

Hallo Theo,

Wat vervelend om op deze manier je vakantie te beeindigen. Misschien dat je door de stammen te besproeien met lauw water (ong. 25 graden) nog iets kan redden. Het hout wordt dan wat zachter zodat de plant gemakkelijker kan uitlopen. Ik heb zelf ook een paar oude stammen die in het voorjaar moeilijk uitlopen en heb deze tip een paar jaar geleden gekregen van een andere liefhebber. Sinds ik dit doe gaat het uitlopen makkelijker. Succes ermee!!! En laat nog eens weten of je je planten hebt kunnen redden.

Groeten Ron.