HELP Beestjes,

• Ron

Beste mensen

HELP, Sinds enige weken heb ik last van een klein soort rupsjes in mijn fuchsia's. Ze zijn licht wit/groenig en omgeveer 8 - 10 milimeter groot. Meestel zit het aan de onderkant van een blad bij de top van een stengel waar de hele kleine bloemknoppen beginnen te groeien. Het beestje “vouwt” een paar bladeren bijelkaar met een soort rag en meestal vreet het in die tijd gretig aan de hele jongen blaadjes/knoppen/scheutjes. Ik weet niet of dit is om te verpoppen of om eieren te leggen. Je ziet op de bladeren eronder soms wat zwarte korreltjes, wat de uitwerpselen zijn denk ik. Als je de bladeren van elkaar haalt laat het beestje zich heel snel vallen zodat het zijn volgende slachtoffer kan maken door opnieuw te beginnen. Het gevolg hiervan is dat je allemaal misgroeide knoppen hebt met bijna geen bloemen. Dit is een heel naar zicht, want wat is er nou mooier dan een plant met allemaal mooie frisse takken vol met takken?? Weet iemand wat dit beestje is en belangrijker nog….wat kan ik er tegen doen?? Wil diegene die weet wat ik hier tegen kan doen reageren aub?

Groeten en veel bloemen genot!!!

Ron.

• Els Ouwehand

Rupsen kunnen geen eitjes leggen Ron, dat doen alleen vlinders! Nou ben ik een vlinder liefhebber dus …..

Ik weet dat het middel tegen witte vlieg e.d. ook helpt tegen rupsen (oa Spruzit).

Ik weet niet of het er veel zijn maar je zou de rupsen ook kunnen vangen en op andere planten in je tuin zetten ofzo (met zachte bladeren).

Sterkte er mee

Els Ouwehand

• Rien

Beste Ron,

Ik had dit probleem ook, kleine rupsjes aan de onderkant van het blad. Ik heb de planten bespoten met PYRETHRUM VLOEIBAAR. De rupsjes waren de andere dag dood!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Vriendelijke groetjes.

• Ron

Beste mensen,

Op Irene's website heb ik iets gevonden over een schuincicade. De schade die zij beschrijft komt nog het best overeen met wat ik ervaar. Ik heb alleen geen “spuug” maar een soort “spinrag”. Verder is het probleem hetzelfde. Ik heb ook zoals zij schrijft planten die er helemaal onder zitten en planten die er naast staan waar er niet één op zit. Mijn Celia Smadley zit vol, terwijl op de Checkerboard die ernaast staat niets te vinden is. Kan dit een andere soort cicade zijn?? Groeten Ron.