Wel, Hans,
ik moet zeggen dat je durf hebt, om je planten in bemeste tuinaarde te zetten….Ik hoop dat de jonge worteltjes niet verbranden…..Ik zelf verpot in goede potaarde en mest dan na 5 tot 6 weken pas bij, omdat in goede potaarde ong 6 weken meststoffen zitten.Het merk van de mest doet er niet toe, wel de samenstelling.
Wat het toppen en nijpen betreft: je kunt dat in principe doen zolang je dat wilt. Wil je bloei in je fuchsia's, houdt dan in de gaten dat enkele bloeiers ongeveer 8 weken na het laatste toppen in bloei staan en dubbele bloeiers ongeveer 10 weken nodig hebben om na het toppen in bloei te komen.
Mijn ervaring is dat een fuk, indien flink terug gesnoeid, toch wel enkele malen getopt moet worden, wil je een mooie bossige plant of hanger krijgen, maar dat is ook afhankelijk van de diverse cultivars.De één vertakt nu eenmaal makkelijker dan de ander.
Als je je fukjes niet al te ver hebt terug gesnoeid, hoef je minder te toppen om een volle plant te krijgen, je hebt dan immers meer uitlopers.
groet,
Ellen