Uitlopen

• Ron

Hallo iedereen,

Het lijkt wel of veel van mijn planten niet willen uitlopen. Als ik aan een verhout takje krap is het sappig groen eronder maar nieuwe blaadjes/takjes; ho maar. Zelfs geen verkleuring of verdikking waar de blaadjes/takjes zouden moeten komen. Helemaal niets. Dat is al zo vanaf ze uit de winterberging komen. Ik heb ze begin maart allemaal nieuwe grond gegeven en gecontroleerd of er nog leven in zat. Heb ze toen ook wat lichter en warmer gezet. Nu na ruim 7 weken zijn het nog dezelfde kale takjes als toen ze nieuwe grond kregen. Ik snap er niets van. Ik besproei ze 1 à 2 keer per dag met lauw water zodat het hout wat zachter kan worden en heb verder hetzelfde gedaan als voorgaande jaren.Toen liepen ze na een tijdje opnieuw uit. Als het nog langer gaat duren kan ik niet meer toppen/nijpen. Heeft iemand van jullie een idee of tip om de groei te stimuleren?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Ron.

• Els Ouwehand

Ik heb een aantal stamfuchsia's en die staan gewoon al 2 weken dag en nacht buiten en in de zon. Deze fuchsia's lopen gewoon uit zonder dat ik ze besproei. Ik heb geen idee wat bij jou de oorzaak kan zijn waarom ze niet uitlopen.

Els

• Ron

Hallo Els,

Mijn planten staan ook buiten. Ik woon aan de kust dus heb ik gelukkig weinig last van nachtvorst. Bovendien let ik op de nacht temperatuur, ze zijn dus niet bevroren geweest. Daar kan het ook niet aan liggen. Het is ook niet bij al mijn planten. Mijn stamfuchsia's lopen ook allemaal uit, maar het gaat om mijn struiken en een paar hangers die niets doen (ongeveer 25 planten van de 80).

Bijvoorbeeld; Windhapper, daarvan heb ik 2 jaar geleden 12 stekken in een plantenbak gezet en het resultaat was prachtig, vorig jaar precies het zelfde, zoniet nog mooier, maar nu staat hij daar, allemaal kale takjes. Ook mijn Rohees New Millennium doet niks en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je aan de takjes krapt is het echt sappig groen. Dus ze leven wel. Ook de wortels heb ik al gecontroleerd die beginnen ook weer witte haarwortels te krijgen. Dat is volgens mij ook okee. Ik weet het gewoon niet.

Of ben ik gewoon ongeduldig? (Zo lang heeft het nooit geduurd dus dat denk ik niet)

Dus mensen als iemand een idee of tips heeft….graag!!!

Groeten Ron.

• Theresa

Hoi Ron,bij mij is het juist hetzelfde,ook windhapper en rohee new millenium;

6 van de 80 lopen nog niet uit,hopelijk komt het nog wel goed,Theresa

• Goof

Beste Ron, Als de planten witte wortels krijgen zijn ze zeker aan de groei.maar ik zou stoppen met dat sproeien en zet ze een tijdje binnen dus wat warmer.geef ze ook niet te veel water want ze verdampen nog niets,hou dus de grond licht vochtig

succes Goof.

• Pol

Sommige cultivars lopen later uit dan andere.

Bij mij is dat elk jaar het geval met Bossanova. Hier worden nu pas de eerste knopjes zichtbaar, terwijl Glitters al getopt kan worden. Deze loopt altijd heel vroeg uit.

Bovendien dit voorjaar was tamelijk fris. Dus misschien is er bij Windhapper gewoon een paar weken achterstand.

Pol

• Ellen de Graaf

Hallo Ron,

Geef de moed niet op, we hebben een erg koud voorjaar gehad.

Ook bij mij zijn er wat fukjes die erg traag op gang komen, en de meesten lopen wel uit, maar liggen tov vorig jaar toch wel achter.Alleen mijn Beacon gaat dit jaar als een speer; liep in januari al uit en staat nu al meer dan een maand(matig) in bloei.

Als de takken nog leven en de worteltjes vormen zich, dan komen de uitlopers ook wel, bedenk dat het wakker worden van de slapende knoppen tijd kost en dat, afhankelijk van de soort, een fuk niet vlot groeit bij een temperatuur lager dan 6 °c.de hemel weet dat we veel kou hebben gehad. het wordt nu snel warmer, dus geeft ze nog wat tijd.

succes,

Ellen

• Ron

Hallo allemaal,

Het is inderdaad een kwestie van ongeduld geweest want de meeste zijn nu begonnen met uitlopen. Alles loopt door het uitblijven van de warmte gewoon langzamer en later uit. En Ellen, mijn Beacon heeft hetzelfde als die van jou. Ik heb hiervan een hele oude grote kroonboom en die snoei ik elk jaar zeer kort terug, maar dit jaar is hij zo heftig gaan uitlopen dat ik hem al 3 keer heb getopt. Dit wordt volgens mij een topjaar voor deze plant want er zitten ontelbaar knoppen aan. Allemaal bedankt voor jullie tips en medeleven.

Groeten Ron.