Bemesten van Fuchsia's

• R.v.Egmond

Ik ben redelijk op de hoogte met de diverse mestsoorten.

10-52-10 voor wortelvorming, 30-10-10 voor groei, 20-20-20 voor bloei,20-5-30 voor bloei en afharden. De aangegeven dosis is meestal gebaseerd op een wekelijkse bemesting, maar wat is beter? Deze aanbevolen dosis, of een dosis gebaseerd op bijvoorbeeld 20% van deze hoeveelheid, bij elke watergift.

Nieuwsgierig wacht ik de antwoorden af.

bij voorbaat hartelijk dank.

Ruud van Egmond

• Ron

Hallo,

Ik geef mijn planten in april en mei alleen bladbemesting met een slappe 20-20-20 oplossing. (2 à 3 x per week de helft van de voorgeschreven hoeveelheid). Ze zijn dan net allemaal opgepot en hebben voedsel genoeg van de nieuwe potgrond. Daarna in juni t/m augustus 20-20-20. Ik geef ze de aanbevolen hoeveelheid 1 x per week, bijv op woensdag en dan geef ik ze zondag 1 x per week nog een slappe bladbemesting.(de helft van de voorgeschreven hoeveelheid) In september geef ik 17-8-34 voor het afharden, dat geef ik 6 weken 1 x per week en stop met de bladbemesting Midden oktober gaan ze in de winterberging. Op deze manier heb ik al zo'n 7 jaar een goed resultaat. Hopelijk heb je er iets aan.

Groeten Ron.

• Els Ouwehand

Sommige mensen geven elke dag één zevende deel van de bemesting. Dit omdat als je potgrond erg droog is, er altijd water weg loopt (en dus ook mest) als je deze plant water geeft. Omdat de concentratie dan zo hoog is, zou zelfs je plant kunnen verbranden. Ik zelf geef ook gewoon één keer in de week. Wel let ik dan op als ik de plant mest geef, dat de potgrond niet helemaal uitgedroogd is.

Els

• R.v.Egmond

Ron bedankt voor je antwoord. Nooit stil gestaan bij de mest in de potgrond. Bladbemesten deed ik alleen met bitterzout, maar dat is meer voor het bladgroen.Hartelijke groeten Ruud.

• Ron

Hallo Ruud,

Op de verpakking van de potgrond staat meestal de verhouding van de toegevoegde meststoffen. Als deze erg laag zijn kan je wat eerder met bemesten beginnen. Ik geef mijn planten ook alleen mest als de potgrondkluit vochtig is. Is deze droog dan geef ik gewoon water zodat de grond vochtig word. Dan geef ik de volgende dag mest. Dus nooit op een uitgedroogde grond mesten. Dan loopt bijna alles er weer uit en je hebt meer kans op verbranding van de wortels. Zo ook geen bladbemesting geven als de planten in de zon staan. Dan heb je ook kans op verbranden van het blad. Ik geef de bladbemesting s'morgens vroeg en zorg er dan voor dat de planten pas na de middag in de zon komen te staan. Dan zijn ze droog en is alles opgenomen en de kans op verbranden zo klein mogelijk. Hopelijk gaat het allemaal goed en heb je dit jaar schitterende planten.

Groeten Ron.