oppotten

• Henk Krol

Hallo

Mijn vraag is kan ik nu al de jonge stekken van afgelopen najaar oppotten.

Ik heb zelf een kas die is verwarmd op het moment van ongeveer 10 graden.

Of moet ik wachten hiermee.

Ik hoor graag van jullie.

Gr Henk.

• Erik Reuterink

Ik denk dat je idd wel kan oppotten

• Henk Krol

Ik heb ongeveer 40 stekken staan maar voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe .

Ik heb altijd besteld bij een kweker bij mij uit de buurt of via de stekkenbeurs bij ons.

Ik heb er zelf ook nog wat in de diepvries kist staan die ga ik pas eind maart weer oppotten.Zo ie mij verteld

maar alvast bedankt voor je antwoordt.

Henk

• Els Ouwehand

Ik heb boven op een verwarmde kamer ook stekken staan, maar die zet ik pas in een grotere pot in april. Ik hou ze nu gewoon aan de groei en tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen verpoot ik ze pas. De temperatuur op de kamer is minimaal 15 graden.

Els

• brunschot

Oostrum Febr.

De meeste stekjes die in de kas staan kun je oppotten als ze goed beworteld zijn,

goed bewortelde stekjes in een iets grotere pot zetten is raadzaam, u kunt het beste even controleren door de kluit uit de pot te halen en kijken of ze goed doorworteld zijn als dat is in een iets grotere pot zetten het beste niet meteen in een grote pot.

Meestal is in de kas een hogere luchtvochtigheidsgraad dan in de huiskamer, en dat bevorderd meestal de groei.

• Theo

Dag Henk,

Ik zal je even mijn manier van stekken en oppotten uitleggen,ook ik heb een matig verwarmd kasje,waarin ik een 300 tal stekken heb staan,ik stek altijd ruim 8 á 10 stekken per fuchsia,die ik overhou zijn voor familie en vrienden.

ik stek in het najaar wanneer ik zie dat de stekken aanslaan worden alle oude planten opgeruimd, mijn stekken staan de gehele winter tot het oppotten toe in vierkanten 7 cm.potjes.

Op dit moment zijn de stekjes al aardige plantjes geworden,en ik pot ze altijd begin maart op, en omdat ik in hoofdzaak hangers heb met ± 4 of 5 plantjes in hangpotten van 25 cm. Op deze manier heb ik nooit uitval.

Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg.

Als je nog vragen hebt?? stuur gerust een mailtje .

Groeten:

Theo.

• Ellen de Graaf

Dag allemaal,

Ik heb.zoals ik al een paar jaar doe, mijn fukjes hoofdzakelijk buiten overwinterd, gewoon in hun eigen pot,dat wil zeggen, ze gaan alleen met (echte) nachtvorst naar binnen.(onverwarmde slaapkamer, bovenlicht staat altijd open, ook bij vorst)De fuchsia's lopen al weer goed uit, ben al hevig aan het verpotten, de voorjaarssnoei heb ik eind januari al gedaan.Er zitten al best veel jonge worteltjes aan, dus het wordt tijd.Ben al driftig aan het toppen en nijpen. In mijn Balcony Queen (6 jaar oud)vormen zich al flink wat bloemknoppen!Dit buiten overwinteren kan natuurlijk alleen als je een beschutte tuin hebt….de uitlopers worden dan mooi gedrongen en reuze sterk.Jonge stekken van afgelopen najaar en deze winter overwinter ik binnen, de najaars stekken onverwarmd, de winterstekken iets warmer. Ook zij doen het geweldig,en ik ben ook deze stekken al in iets grotere potten aan het zetten.

Kan niet wachten tot het echt lente wordt, ik geloof dat het een goed fukkenjaar wordt!

Iedereen succes gewenst met zijn eigen methode, en veel bloemenpracht.

Ellen