Wintervaste fuchsia's

• Theresa

Voor het eerste jaar heb ik in mijn tuin winterharde fuchsia's.Nu vraag ik me af ‘moet ik die snoeien voor of na de winter’?

• Henk

Winterharde fuchsia,s moeten pas in het voorjaar gesnoeid worden. De takken die er nu nog op staan beschermen de plant doordat de koude wind wordt gebroken. Ook blijft er wat blad tussen de takken liggen wat extra bescherming biedt.

Na een hele zachte winter kan het zelfs zo zijn dat de bestaande takken nog weer gaan uitlopen, wat toch weer een voorsprong in de groei betekent.

• Coen

Niet snoeien. Afdekken met blad of turfmolm en pas in het voorjaar snoeien.

• Lida Hekker

Hoe weet ik of ik winterharde fuchsia's in mijn tuin heb staan.

Ik heb je verleden jaar gekregen en dit jaar waren ze nog mooier. Zelfs nu 27 december zitten er nog bloemen aan.

Ik durf ze niet te knippen. Ben pas een beginner in fuchsia's

Wie heeft er een antwoord?

• Goof

Dat kun je alleen weten als je de naam van de fuchsia weet. er zijn vele soorten wintervast dus als je naam weet en het ons laat weten kunnen we verder zoeken.Winter vaste fuchsi's mag je pas na de winter terug snoeien .

Goof.

• Henk Hoefakker

Of een fuchsia winyterhard is, moet om te beginnen de naam bekend zijn. Er zijn een heel aantal winterharde fuchsia's. Gerrit van Veen heeft een boek geschreven over winterharde Fuchsia,s. Daarnaast is er nu in de tuinen van Appeltern door een groepje Fuchsialiefhebbers een stuk tuin ingericht met beproefde winterharde fuchsia's. De namen staan erbij. Gerrit van Veen is daar ook bij betrokken. Beproefd wil zeggen dat ze een winter met een bepaalde lage temperatuur goed hebben doorstaan in Nederland.

• Theresa

Ik kocht mijn wintervaste fuchsia's bij een kweker en die zocht er voor mij de beste uit.Ik heb:snowcap,beacon,empress of prussia,die doen het heel goed ,dollarprinces,flash,galadriel,lady thump,Het is het eerste jaar dat ik ze buiten overwinter.nu maar hopen dat er iets overblijft na de koude;Thersa

• Henk Hoefakker

Al deze soorten worden als winterhard geklassificeerd. Overigens is het wel van belang dat winterharde fuchsia's overjarig zijn voor ze als vaste plant worden gepoot. Daarnaast moet het plantgat onderin een kuiltje worden gemaakt, waardoor ze diep genoeg in de grond komen te zitten om volgend jaar weer goed te kunnen uitlopen. Het kuiltje slibt in de loop van het jaar wel dicht en dat is goed.

Henk

• Henk Verheijen

geachte meneer /mevr.

ik heb een wintervaste fuchsia kan ik die nu verplaatse naar half schaduw/zon?

Met vriendelijke groet H . Verheijen.

• Henk M.

Hallo,

Betreft het een fuchsia die verplaatst moet worden dan kan dat nu. De plant ruim rondom lossteken en uitgraven en in het nieuwe plantgat zetten. Wat nieuwe potgrond in het gat en wat koemest en het gaat goed komen.

Gr. Henk M.