'Versicolor' versus 'Tricolor'

• Ronald Houtman

De Engelse Royal Horticultural Society zal binnenkort een keuring van winterharde Fuchsia's afronden. Men wil graag weten waarin ‘Versicolor’ en ‘Tricolor’ van elkaar verschillen. Ook wil men graag weten wat de herkomst van beide cultivars is (dus: wie heeft de planten oorspronkelijk gevonden/benaamd en wanneer is dit gebeurd).

Wie weet hier antwoorden op?

• Coen

Versicolor heb ik nergens kunnen vinden.

In het boek Fuchsia Cultivars van Simonne Gijsels vond ik wel een Tricolor. Alleen staat daar in romeinse cijfers II achter.

De veredelaar zou Potney zijn. Land GBR en jaar 1842.

Enkel, struik. Bloembuis rozerood. Kroon rozerood. Kelk paars, kersrood aan de basis. Kleine bloem en winterhard. Ouders F. magelllanica var. gracilis variegata x onbekend.

• Coen

Vanavond kreeg ik stomtoevallig de katalogus van Handelskwekerij Hendriks uit Maasdijk in m'n handen. Daarin staat de Magelanica Versicolour. Zonder verdere gegevens. Het zou om een bontbladige cultivar gaan. Een foto is te vinden op de website van Hendriks. http://www.hendriks-fuchsia.nl

• Henk

versicolor en tricolori zijn beide bonte varieteiten van F.magellanica var. gracilis.

F.magellanica var. versicolor heeft lichtgrijsgroene bladeren met creme rand en vlekken. De F.magellanica var.tricolori heeft daarnaast ook nog roze vlekken op het blad. In het voorjaar loopt hij met bijna donkerrode bladeren uit en in het najaar zijn de nieuwe twijgen en bladeren ook met meer donkerrood. F.magellanica var.gracilis variegata is dezelfde als F. magellanica var.versicolor. Ik heb de