Golden Swingtime overhouden

• Ron

Hallo,

Ik heb van dit voorjaar een plant van Golden Swingtime gehad en deze is uitgegroeid tot een mooie hanger. Omdat de takken nog niet verhout waren heb ik de plant maar een beetje gesnoeid en in een koele slaapkamer gezet. Nu ongeveer 2 weken verder heeft de plant bijna al zijn blad laten vallen, terwijl er geen beestjes o.i.d. opzitten. Hij heeft ook regelmatig water gehad. Kan dit door de (iets hogere) temperatuur komen of ???? Ik wil deze plant echt graag overhouden, maar op deze manier blijft er niet veel van over. Wat kan ik het beste doen???

Groeten Ron.

• Erik r

Misschien toch te koud. Of teveel of teweinig water, das moeilijk

Bij mij is het ook gebeurt, een aantal planten hadden al het blad verloren en eentje had er wel blad behouden.

Je kan alleen maar hopen dat het goed komt.

Wat ook een optie is om de plant een aantal stekken van te nemen. Indien dit nog mogelijk.

Wat ik een keertje heb gedaan, is gewoon een takje (klein stukje) op oase gedrukt en onder folie weg gezet.

Heeft vervolgens blad gevormd, deze uitlaten groeien, en kopstek van genomen, en heb er nu een mooie volle plant van.

Succes ermee

PS waar woon je eigenlijk. Heb je er een foto van, misschien als je stekken hebt, zou ik er ook wel eentje van willen hebben.

• Els Ouwehand

Ron, als je plant nog niet verhout is zoals je schrijft, moet je de plant bij een minimale temperatuur van 15 celsius over houden en voldoende water blijven geven, want de plant groeit dan gewoon door!

Maar als de plant nog niet verhout is kan je inderdaad heel makkelijk een stek nemen. De manier met oase pas ik ook toe, alleen doe ik het met een kopstek in de late zomer en zonder folie. De stekken houd ik dan de hele winter aan de groei, zo heb ik in het voorjaar mooie planten.

Els

• Ron

Beste Erik,

Ik woon in Oostburg. Dit ligt in West Zeeuws-Vlaanderen, dicht bij Knokke. Ik denk dat het dus erg ver zal zijn omdat ik hier echt in een uithoek van Nederland zit. Helaas heb ik geen digitale camera dus heb ik alleen de foto's die je op het internet kan vinden. Bedankt voor je reactie, Groeten Ron

• Erik Reuterink

Idd, dat wel haast 300 km zijn, is dus idd beetje ver, woon helemaal in het Oosten niet eens zover van de Duitse grens, dus dat is geen optie