Beestjes!!

• Ron

Hallo,

Tijdens het winterklaar maken van mijn planten merkte ik dat er bij een paar planten aan de bladeren was gevreten. Toen ik het goed ging bekijken zag ik dat er iets tussen het blad zit. Het is net of het blad vanuit binnen wordt uitgeholt. Als het dan helemaal leeg is verdort het en valt het af. Nu ik mijn planten binnen ga zetten (zonder blad, dat wel) wil ik toch graag weten waar ik mee te doen heb. Kunnen die beestjes ook de wortels van mijn planten uithollen bijv.?? Vandaaar dat ik jullie hulp vraag. Het liefst had ik een naam van het beestje, dan kan ik wat gerichter te werk gaan. Groeten Ron.

• Coen

Het zouden cicaden kunnen zijn. Die zuigen aan de onderkant van het blad de bladzappen weg. Het uiteindelijke beeld is bladeren met bruine verdorde plekken.

Als je planten met blad de winterberging ingaan zou ik spuiten. Maak je de planten kaal dan is het niet nodig. Admire van Bayer is een goed middel. Met het kouder weer zal het probleem zich waarschijnlijk zelf oplossen. Wortels vreten ze niet aan.

• Ron

Hallo,

Ik weet het niet. Het is net of ze een tunneltje tussen de boven en onderkant van het blad maken. Zo gaan ze het hele blad door (je ziet dan ook een patroon op het blad) tot het op een moment helemaal is “uitgeholt”. Ik zal eens op een pagina kijken waar die cicaden worden beschreven om een duidelijker beeld te krijgen van de schade. Ik dacht zelf meer aan een soort rupsje, als er zo een bestaat. Het is in ieder geval heel klein want ik zie geen beestjes, alleen schade.

In ieder geval bedankt voor je reactie. Groet, Ron

• Goof

Beste Ron ,Kijk eens bij google naar bladmineerder dat lijkt er wel wat op.

Goof.