potgrond

• anneke roest

Hallo,

Wie kan mij antwoord geven. Ik ben bezig mijn fuchsia's winterklaar te maken. Dus uit de pot, terugsnoeien en met turfmolm in de vrieskist. Afgelopen tijd hebben mijn fuchsia's het zwaar te verduren gehad door “roest”. Wat doe ik met de aarde uit de potten? Is die nu nog steeds besmet en moet ik die verwijderen, of kan ik die aarde over de tuin verspreiden zonder dat daardoor mijn fuchsia's, en andere planten die daarvoor gevoelig zijn, weer last krijgen van “roest” ?

Met vriendelijke groet,

Anneke Roest

• Coen

Afgezien van het feit of er nu wel of geen roestsporen in de oude potgrond zit, vind ik het zo wie zo niet verstandig oude potgrond over de tuin te verspreiden. Er kan van alles in die grond zitten dat je liever niet bij je fuchsia's ziet. Denk b.v. aan de taxuskeverlarven. Ikzelf overwinter mijn fuchsia's op de zelfde manier als jij. De potgrond voer ik af naar het grofvuildepot van de gemeente. Ik denk dat het feit dat ik na 10 jaar nog nooit een taxuskever of larven gezien heb daaraante danken is. Roest heb ik wel gehad. Vorig jaar na intensief spuiten onderdrukt en dit jaar idem.