Witte vlieg,

• Ron

Beste mensen,

Mijn planten staan nu nog buiten, maar er zit héél veel witte vlieg op de onderkant van de bladeren. Als ik ze binnenkort ga snoeien en ontbladeren om ze, in hun pot, vorstvrij te overwinteren ben ik dan ook het witte vlieg probleem kwijt? Ik ben bang dat de planten tijdens de winterrust nog verder aangetast worden en in het voorjaar dood zijn. Kan dit?? Ik heb al diverse middelen gebruikt maar het lijkt wel of er steeds meer terug komen. Heeft iemand een doeltreffende tip om dit probleem te bestrijden?? Alvast bedankt. Groeten Ron.

• Coen

Ik denk dat nu het weer is omgeslagen het probleem witte vlieg wel opgelost zal zijn. Is je kas koud d.w.z. lager dan 10 graden, dan zal je op planten met blad in je kas waarschijnlijk ook geen witte vlieg meer vinden. Spuiten heeft op dit moment weinig zin. Welke middelen gebruik je tegen witte vlieg?

• Goof

als je de planten terug snoeit en het blad verwijdert zul je geen last hebben van witte vlieg.witte vlieg is moeilijk te bestrijden en kan met admire alleen moet je zeker een maal per week spuiten en da t een paar weken herhalen.maar nu het kouder wordt zeker onder de 10 graden zullen ze wel verdwijnen.

Goof.

• Ron

Ten eerste bedankt voor je reactie. Ik heb geen kas, maar overwinter mijn planten in een vorstvrije schuur/garage. Ik snoei ze terug en ontdoen ze van het blad. (Langzamerhand komt er weer nieuw blad aan natuurlijk). Dit is al jaren goed gegaan. Maar dit jaar is de witte vlieg zo hartnekkig dat ik er radeloos van word. Het zijn er echt héél veel. En wat ik ook gebruik ter bestrijding, het lijkt wel of ze het lekker vinden.

Ik weet niet of ik namen mag gebruiken van bestrijdingsmiddelen, maar je kan wel stellen dat ik het hele assortiment van wat men in doorsnee tuincentra verkoopt heb geprobeerd. (sprays, plantpinnen, middelen die je moet oplossen in water enz.) Plus de huis-tuin en keuken middelen zoals zeep/spiritus oplossing enz.

Op aanraden van een andere liefhebber ga mijn planten maar heel kort terugsnoeien en ze uit de pot halen. Daarna ga ik ze helemaal “wassen” met water en opnieuw oppotten in schone, nieuwe grond. Misschien dat dat helpt.

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik deze graag. Groeten Ron.

• Coen

Wat Goof schrijft is dat het spuitmiddel Admire van Bayer een prima product is tegen witte vlieg. Je moet alleen oppassen. Witte vlieg kan immuun worden en dan helpt Admire ook niet meer goed. Het is verstandig in een seizoen af en toe een ander middel te gebruiken. Spruzit van Ecostyle is dan b.v. een goed alternatief.

• Ron

Bedankt nogmaals voor de reactie. Ik ga het maar zo doen als ik in een vorig bericht heb geschreven en maar afwachten. Ik ga wel de boel goed in de gaten houden om eventuele problemen snel de kop in te drukken. Groeten Ron