Waarschijnlijk roest

• Rob Slot

Als gevolg van waarschijnlijk roest(onderkant blad lichtbruin poeder)zijn alle bladeren afgevallen.

Het zijn overjarige fuchsia's,wat kan ik doen?

Zijn ze nog te redden?Bij een hanger beginnen zich al weer nieuwe blaadjes te vormen.

Al mijn oude planten wil ik graag laten overwinteren,wat kan ik doen om ze te redden?

• anneke roest

Ook veel van mijn fuchsia's laten hun bladeren vallen. Aan de onderkant daarvan zit een soort bruin poeder. Bijna al mijn fuchsia's zijn er door geïnfecteerd, ook al was ik nog zo voorzichtig. Bij navraag aan een medelid van de NKvF hoorde ik dat ik ze gewoon kon laten overwinteren zoals ik gewend ben. Dus het blad er helemaal afstrippen, wat snoeien, aarde uit de wortels schudden en dan in de turfmolm in de vrieskist. Het enige vervelende is dat er bijna geen stekken vanaf genomen kunnen worden.

Ik hoop dat het advies juist geweest is, want anders heb ik volgend jaar helemaal geen fuchsia's, en dat zou toch wel een ramp zijn. Dit jaar had ik zo'n 50 verschillende soorten.

Groetjes, Anneke

• Ellen

Ook ik heb in mijn fukken een roest aanval gehad. Wat te doen? Bij een niet al te erge infectie verwijder je alle aangetaste bladeren en spuit je met Baycor( van Bayer)je plant kletsnat in, de onderkant van de bladeren niet vergeten! Dit herhaal je elke twee dagen, verwijder iedere dag eventueel nieuw aangetaste bladeren. De afgetrokken bladeren direkt verwijderen, laat geen aangetaste delen bij de planten slingeren. eventueel bovenste laag van de aarde verwijderen en verse aarde toevoegen( roestresten op de aarde). Was na het behandelen van een aangetaste plant goed je handen, voor je een andere (niet aangetaste) plant aanraakt(voorkomen doorgeven besmetting).Als na ongeveer een week de aantasting is verdwenen, blijf je nog enkele weken eens per week de planten met Baycor spuiten.

Als de aantasting erg uitgebreid is, strip dan de planten geheel, snoei eventueel terug( loopt wel weer uit) en spuit als boven regelmatig met Baycor. In geval van een ernstige aantasting zeker de bovenste laag grond vernieuwen. Houdt de omgeving van je planten schoon!

Probeer verder de oorzaak van de aantasting op te sporen: heb je aangetaste planten die verwant zijn aande fuchsia? Nieuwe (besmette) plant gekocht?Vaak kom je er niet achter, maar toch…..

Succes gewenst!

• anneke roest

Hartelijk bedankt voor de goede raad. Ik ga het zeker proberen.

Anneke

• Rob Slot

Mensen bedankt voor de tips,ik ben er meteen mee aan het werk gegaan en zal

jullie op de hoogte houden van het resultaat.

Groeten Rob.Ellen schreef:

>

> Ook ik heb in mijn fukken een roest aanval gehad. Wat te

> doen? Bij een niet al te erge infectie verwijder je alle

> aangetaste bladeren en spuit je met Baycor( van Bayer)je

> plant kletsnat in, de onderkant van de bladeren niet

> vergeten! Dit herhaal je elke twee dagen, verwijder iedere

> dag eventueel nieuw aangetaste bladeren. De afgetrokken

> bladeren direkt verwijderen, laat geen aangetaste delen bij

> de planten slingeren. eventueel bovenste laag van de aarde

> verwijderen en verse aarde toevoegen( roestresten op de

> aarde). Was na het behandelen van een aangetaste plant goed

> je handen, voor je een andere (niet aangetaste) plant

> aanraakt(voorkomen doorgeven besmetting).Als na ongeveer een

> week de aantasting is verdwenen, blijf je nog enkele weken

> eens per week de planten met Baycor spuiten.

> Als de aantasting erg uitgebreid is, strip dan de planten

> geheel, snoei eventueel terug( loopt wel weer uit) en spuit

> als boven regelmatig met Baycor. In geval van een ernstige

> aantasting zeker de bovenste laag grond vernieuwen. Houdt de

> omgeving van je planten schoon!

> Probeer verder de oorzaak van de aantasting op te sporen: heb

> je aangetaste planten die verwant zijn aande fuchsia? Nieuwe

> (besmette) plant gekocht?Vaak kom je er niet achter, maar

> toch…..

> Succes gewenst!