Bloempje zonder zaadknop

• Gerard Peet

Voor het eerst van mijn leven heb ik in een van de funchsia's in mijn bloembakken een bloempje aangetroffen dat rechtstreeks aan een bloemsteeltje vastzit, zonder dat er enig spoor zichtbaar is van de gebruikelijke zaadknop direct onder de plek waar de bloem begint.

Hoe bijzonder is dit???

• coen

Normaal is het natuurlijk niet maar als je goed oplet zie je wel vaker misvormingen.

Bekend is de bloem met 5 in plaats van 4 kelkblad, Ik heb wel eens iets in een plant gehad dat half bloem half blad was of een bloem met 2 in plaats van 1 zaadknop.

• Els Ouwehand

Els

• Gerard Peet

Op de mooie foto van Els lijkt de zaadknop te zijn vergroeid met de bloem. Maar er is dus wel een zaadknop!

Bij mijn bloempje zie ik helemaal niets wat op een zaadknop lijkt.

Helaas heb ik geen digitale camera zodat ik er niet even snel een plaatje van kan maken.

• Els Ouwehand

Ik wilde alleen even de lijst van Coen aanvullen. Op de foto van de fuchsia Kobold is één steel met twee aan elkaar vergroeide zaadknoppen en bloemen te zien. Een half bloem half blad heb ik ook al eens gehad, maar geen bloem zonder zaadknop. Jammer dat je geen digitale fotocamera hebt.

Els

• Gerard Peet

Dank! Dom dat ik nog niet had gezien dat je foto twee vergroeide bloemen toonde. Bloempjes met 5 kelkbladen (lijst van Coen) heb ik ook wel eens. Vanochtend bleek mijn zaadknoploze bloempje van de plant te zijn losgeraakt, maar het was nog in voldoende goede conditie om er enkele fotootjes van te maken zodat mijn rolletje nu bijna op is. Als een van de foto's gelukt blijkt, zal ik het scannen en op de site zetten (als ik kan uitvinden hoe dat moet). Het blijkt een miezerig bloempje met slechts 3 kelkbladen te zijn.

• Els Ouwehand

Op de vorige pagina met 50 vragen staat een verwijzing van de webmaster naar een eerdere uitleg van Angelique hoe je een foto op het prikbord zet. Ik wacht in spanning af.

Els

• Ron

Laatst trof ik een bloemstengel aan die halverwege gesplitst was en waar 2 bloemen uitkwamen. Deze bloemen hadden 2 witte kelkbladeren elk en 2 groene bladeren op de plaats van de andere twee kelkbladeren. De kroon van beide bloemen was wel “normaal”. Helaas heb ik ook geen camera.

• Gerard Peet

Hier is dan eindelijk de beloofde foto. Drie kelkblaadjes, en geen zaadknop!

• Els Ouwehand

Het is inderdaad zeer bijzonder zo zonder zaadknop. Ik kwam nog wel een bloem tegen waarvan een kelkblad was uit gegroeid tot een gewoon blad en twee aan elkaar gegroeide stelen met aan elke steel een zaadknop met volgroeide bloem. Maar dit heb ik echt nog nooit gezien. Leuk dat de foto gelukt was.

Els