welke bemesting voor snelle groei

• ronny

Elk jaar heb ik hetzelfde probleem

kan mijn fuchsia's laten overwinteren

maar eenmaal in de serre duurt het heel lang voordat er blad ontstaat

wat ik doe is ze na de winter ( periode februari - maart ) ze herplanten ik gebruik hiervoor universele grong met bijvoeging van 1/4 witte turf, tevens plaats ik osmocote erbij maar ik weet dat deze enkel maar zal werken bij 20°

Nu het is mei en mijn planten geven de eerste blaadjes

ze staan in een koude serre en geef hen regelmatig water via pot en bladbesproeiing

wat doe ik nu fout doordat mijn planten niet willen uitlopen

en nieuw blad aanmaken

dank voor jullie ervaringen

Ronny

• Coen

Om je planten een beetje op te jagen moet je een mest met veel stikstof gebruiken.

b.v. 30-10-10. Dat bevordert o.m. de wortelvorming.

Een andere manier, maar daar moet je voorzichtig mee zijn is ureum.

Dat bevat een hoog percentage stikstof.

Er zijn mensen in mijn omgeving die het gebruiken en de docering is dan 1 gram ureum op 3 liter water. Dat kan je 3 weken lang wekelijks geven.

• ronny

bedankt voor je antwoord

maar ik heb gelezen dat sommige 10-52-10 aanraden

en meer fosfaat aanraden

maar waar vind je nu zo een produkten ???

of moet je die zelf samenstellen

sorry maar geef toe in bemesting ben ik een leek

en het enige wat ik toepas

is blauwe en roze korrels en als de bloei start 20-20-20

( oplospoeder dat ik heb gekocht in een fuchsiaserre )

• Coen

Er worden vaak verschillende mestsoorten gebruikt. Meststoffen met een hoog phosphorgehalte bevorderen de wortelvorming en meststoffen met een hoog stikstofgehalte bevorderen de groei. Je kunt hier dus eigenlijk een keus maken.

Daarna ga je over op z.g. bloei mest. Dat is de mest 20-20-20.

De kleur van de meststoffen is onbelangrijk. Deze is afhankelijk van de fabrikant.

Je kunt dus zelf experimenteren met de meststoffen.

Veel mensen gebruiken alleen 20-20-20 met heel goede resultaten.

Een andere vorm van bemesting die veel gebruikt wordt is osmocote. Dit zijn gelige korrels die in een bepaalde verhouding door de potgrond gemengt worden. Deze korrels geven het hele seizoen voldoend meststoffen af. Je moet alleen in het voorjaar oppassen. De korrels geven pas meststoffen af boven 16 of 18 graden. Blijft het in het voorjaar lang koud, dan is het raadzaam alsnog bij te mesten.

Het langzaam groeien van de planten kan ook te maken hebben met de lage temparaturen 's nachts.

• ronny

coen deze informatie die is van goud waarde en ga er zeker iets meedoen

ik heb nu thuis op aanraden van een kwekerij mijn fuchsia's herpot in universele potgrond met toevoeging van witte turf, tevens zit er nu ook osmocote bij.

vanaf volgende week ga ik een beetje bijmesten met 10-52-10 tot de knopvorm begint en dan stap ik over op 20-20-20

nudat de temperatuur 's nachts stijgt hoop ik verder succes met mijn plantjes