Rodeo

• Els Ouwehand

Ik de fuchsia Rodeo. Ik heb hem als stek overwinterd en in de turfmolm. 2 van de 3 stekken zijn dood gegaan en ook de laatste stek doet het niet goed. De in de turfmolm overwinterde plant loopt ook nog niet uit. Wie kan mij iets meer vertellen over deze soort?

• Coen

Als het echt stekken zijn die je in de turfmolm hebt laten overwinteren, denk ik dat je niet de goede manier gebruikt hebt. Normaal probeer je (najaars)stek in de winter aan de gang te houden. Dus gewoon in een potje in de grond.

• Els Ouwehand

In de turfmolm heb ik de “moeder”-plant bewaard. En de stekken heb ik in juli/augustus genomen en de hele winter aan de groei gehouden. Van al de fuchsia's die ik heb, heb ik het op deze manier gedaan. Alleen bij de Rodeo zijn dus 2 stekken dood gegaan en de “moeder”-plant loopt niet uit. Van de Pinokkio weet ik dat je deze niet in de turfmolm kan overwinteren, hoe is dat bij de Rodeo?

• Coen

Zowel Rodeo als Pinokkio zijn z.g. triphylla-hybriden die inkuilen en in de turfmolm zetten slecht of niet overleven. Het best kan je dit soort planten in het najaar licht terugsnoeien en in de pot laten staan.

Overigens heet Pinokkio officieel Pinokkio Krom. Zo is deze plant bij de AFS ingeschreven.

• Els Ouwehand

Oké bedankt voor de informatie. Ik heb in de familie nog iemand die een goede stek heeft staan van Rodeo, daar haal ik wel weer een nieuwe vandaan en dan volgende winer (duurt nog heel lang) overwinteren in huis.