stengelrot ???

• A. de Bra

Ik overwinter mijn fuchsia's altijd via stek.

Dat gaat al meer dan 10 jaar goed.

Behalve deze winter. Van de ± 400 stekken heb ik er nog zo'n 50 over en nog gaan er nog steeds dood.

Van de jonge stek, gestekt in oktober, vallen de onderste twee blaadjes eerst af en daarna valt de stek om. Wortelrot is het niet, want van die stekken is het wortelgestel nog goed. De plantjes die ik nu nog heb, groeien erg slecht.

Is dat stengelrot ? Op internet kan ik niets vinden, alleen dat er een middel is dat goed werkt bij stengelrot, maar dat was bij wietplantjes en dat zijn mijn fuchsia's niet. Het middel werd fungiprot genoemd. Wie weet wat er aan de hand is. Is het erg besmettelijk ? Ik zit met veel vragen.

Groet,

adb

• Marleen

Ik denk eerder dat hier om botrytis gaat. Dat is een schimmel die vaak voorkomt op fuchsia's. In de handel zijn er wel middeltjes tegen te koop, je kan het voorkomen door vaak te ventileren, afgevallen blaadjes snel weg te nemen en vooral niet te veel water te geven.

Marleen

• goof

ik denk dat Marleen gelijkheeft, je moet jonge stek spuiten met een schimmelwerend middel en ventileren .ik heb in de winter als de ramen niet open kunnen vanwege de kou altijd een ventilator draaien voor de luchtstroming en dat werkt goed.

Goof.

• Jan

Marleen en Goof hebben denk ik gelijk bij botrytus moet altijd grijs schimmelpluis aanwezig zijn als dit het niet is dan heb je waarschijnlijk te maken met een ander schimmel.

• A. de Bra

Bedankt voor jullie reakties. Op advies van een fuchsiakweker hier in de omgeving (Sijmens, Sprundel) spuit ik met eupareen. Volgens mij zit er geen grijze schimmelpluis aan, dus zou het een andere schimmel kunnen zijn. Er gaat er nóg af en toe eentje dood. Ik zal er op letten als er weer eentje de geest geeft.

Ad.