snoeien

• Jan

Ik ben ben al lang liefhebber van kuipplanten; dit jaar voor het eerst ook fuchsia's.

Mijn vraag is hoever ik deze voor de winter moet terugsnoeien. Klopt het dat je er alle blaadjes moet afhalen. Ik kreeg ook een tip om de planten, op een vorstvrije plaats (bijv. garage) met pot op schaaltjes met een beetje water te zetten om zo te voorkomen dat ze uitdrogen.

• Coen

Als je werkelijk een vorstvrije garage hebt, moet je de planten terugsnoeien.

D.w.z. dat je alle niet verhoute delen wegknipt. Verder haal je al het blad er af.

Schoteltjes met water lijkt mij niet zo'n goede oplossing i.v.m. schimmelvorming.

Beter is het er voor te zorgen dat de potgrond niet helemaal uitdroogt. Dus af en toe wat water geven. In het voorjaar moet je de planten uit de pot halen, de wortels schoon maken en eventuele lange haarwortels wegknippen. Zet ze dan in nieuwe potgrond. Liefst grond speciaal voor fuchsia's. Het is aan te raden de oude potgrond af te voeren en niet op de composthoop te gooien of over de tuin te verspreiden. Er kunnen in deze grond beestjes zitten die in de zomer veel schade aan je fuchsia's kunnen veroorzaken.

• goof

nieuwe potgrond is niet altijd nodig ,ikzelf heb twee stamfuchias die in tien jaar nog nooit uit de pot zijn geweest, ik maak in het voorjaar als ze weer gaan groeien de bovenste laag grond wat los en geef ze dan gedroogde koemest en later als ze goed aande groei zijn fuchsia mest.het zijn ieder jaar juwelen van planten.

Goof.