Overwinteren Fuchsia

• Rubke out Riekelt

Ik heb buiten nog een schitterende Fuchsia in bloei staan. Ik wil deze laten overwinteren in de tuin. Ik heb gehoord dat er dan een gat van ongeveer een halve meter diep gegraven dient te worden, daarin bladeren, dan de Fuchsia, dan weer bladeren, dan zan en dan grond.

Is dat juist? Moet de plant en de wortel dan geheel kaal zijn ?

Ik wacht uw bericht af, alvast bedankt Rob

• Coen

Je graaft een kuil van zo'n 60 centimeter diep. je moet echter zorgen dat je planten ook bij hoge waterstand boven het grondwater blijven. Je klopt de planten uit de pot, snoei de takken terug, haal het blad er af en de grond wordt van de wortels geschud. Je legt de planten dakpansgewijs op een dikke laag turfmolm in de kuil. Je kunt drie lagen op elkaar leggen en schudt turfmolm tussen de planten. Leg enige planken of palen over de kuil, daarover leg je gaas en plastic. Hierop breng je een laag turfmolm of bladeren en daarover zand aan. Bij zware vorst kan een extra dek hierover aangebracht worden.

• Rubke out Riekelt

Coen,

hardstikke bedankt voor de tip. Morgem ga ik graven.

Groetjes,

Rob

• jacq niissen

Hallo,

Overwinteren niet winterharde fuchsias:

Ik heb een kuil van 1.20 x 1.50, 1 meter diep, gemetseld van betonblokjes. Laagje bladeren op de bodem, 30 planten erin, wortels allemaal aan 1 kant, turf over de wortels.

Geen turf o.i.d. tussen de planten. Gewoon open gelaten. Oranje zakken met piepschuim korrels (inpakmateriaal) gevuld en deze over de fuchsias gelegd.

Plaat unidek (dakisolatie) iets schuin over het gat gelegd. Plastic voor het regenwater erover….klaar.

Werkt perfect.

Alles goed en wel, maar ik kan nergens vinden hoe vochtig ik de wortels moet houden ??

Mogen ze uitdrogen ?? denk het niet hè….

Jacq