Hallo Marry,
Zelf snoei ik mijn fuchsia die in het donker overwinteren op ongeveer 4-5 cm.
Ik let wel op dat er nog een uitlooppunt zit.
Dode en dunne takjes of takken die de "verkeerde kant op groeien snoei ik hellemaal weg.
Bij hangfuchsia snoei ik net over de rand, zodat ze volgend jaar voldoende steun hebben.
Natuurlijk kun je nu nog snoeien je moet dat in ieder geval voor de eerste nachtvorst doen dus dit is de tijd ervoor.
De kruipruimte moet wel vorstvrij en droog zijn,als je daar niet zeker van bent kun je wat tempex onder en naast de fuchsia zetten maar je moet ze niet helemaal afdekken.
Zelf haal ik mijn fuchsia eind februari begin maart al uit de winterberging, maar dan kunnen ze nog niet naar buiten, dus als je dat zo vroeg det moet je wel een ruimte hebben waar je ze weer kunt laten ontwaken.
Zelf doe ik dat op mijn onverwarmde en lichte zolder, want ze moeten dan ook niet te warm staan en wel licht krijgen.
Dat houd wel in dat wij tot eind mei,wanneer ze naar buiten gaan, zelf wat weinig ruimte hebben op zolder, maar ja.
Ik moet je wel zeggen dat dit de manier is waarop ik het doe, zelf ben ik lid van de N.K.V.F. en ieder die je daar spreekt doet het op z,n eigen manier hoewel er natuurlijk wel een aantal punten zijn waar je je aan moet houden wil je succes hebben.
Kijk eens op www.nkvf.nl daar heb je verschillende links die ook de overwintering behandelen.
Het is een heel verhaal geworden, en ik hoop dat je er wat mee kunt.
Succes en groeten,
Wil Gros.Marry schreef:
>
> Dag Wil,
> Ik heb nog een aantal vragen: als ik een fuchsia in de
> kruipruimte wil laten overwinteren hoe ver moet ik deze dan
> terugsnoeien en kan ik nu nog snoeien en wanneer moet ie weer
> uit de kruipruimte en is het goed als ik hem inpak in tempex
> isolatie?
> Ik hoop een reactie van je te krijgen.
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Marry