Kroonboom

  • Angèlique Rijke

    Ik wilde vragen of iemand mij kan vertellen wat nou precies een kroonboom is?

    Ik zie dit bij sommige fuchsia's staan zowel bij staande als hangende fuchsia's.

    Angèlique

  • goof

    een kroonboom de naam zegt het zelf al het is een fuchsia op stam die geen takken heeft tot boven aan de kroon dus een kale stam en boven vertakt .

    Goof.

  • Angèlique Rijke

    moet ik de kroonboom daarbij helpen door te snoeien of gaat deze groeiwijze van zelf?

  • goof

    je moet een jonge stek nemen die je niet topt maar door laat groeien ,haal wel de zijscheuten weg en laat het topje zitten tot hij de gewenste hoogte heeft berijkt.als hij de hoogte berijkt heeft het bovenste groei topje uit nijpen .dan vormt hij vanzelf een kroon.

    Goof.

  • Jan

    Beste Angèlique Rijke,

    Het kweken van een kroonboomje of ook wel stamfuchsia genoemd, vergt wel enig geduld. Belangrijk is om eerst een keuze te maken van welke cultivar (gekweekte soort fuchsia) een kroonboompje wil kweken. Belangrijk is om die soorten te kiezen die een forse groeikracht hebben., omdat de doelstelling niet in één seizoen gehaald kunnen worden. Enkele soorten noem ik die geschikt zijn: Beacon rose, Bon Accord, Celia Smedley, Checkerboard, Joy Patmore, La Campanella, Lena, Nettala enz. en nog vele andere. Zwakgroeiende soorten moet je in iedergeval niet nemen. Belangrijk is om in één seizoen een stek te laten groeien tot de lengte die je verkiest en haalbaar is. De bloemen haal je er uit, de bladeren aan de stam laat je zitten (vooral de eerste jaren want hierdoor wordt de stam steviger en dikker) en de zijscheuten verwijder je. Bemest de plant in ieder geval niet met een te hoog fosfor gehalte omdat daardoor de bloei te sterk beinvloed wordt. Vooral meststoffen die de groei van het wortelgestel bevorderen zoals kali, en fosfor doet dat ook wel mits je het gehalte niet te hoog neemt. Stikstof bevordert de bladgroei en je kunt de snelheid van groeien bevorderen indien je dat wenst, let wel op dat stikstof niet overmatig gebruikt mag worden omdat je daardoor te ijle plantengroei krijgt.

    In de handel zijn allerlei samenstellingen verkrijgbaar voor fuchsia,s.

    De volgend fase is om de plant door te laten groeien in de winter, afhankelijk van de mogelijkheden (kas, serre), toch maar matig laten groeien, dus een matige temperatuur. Het probleem van bloemknoppen maken, zoals andere forum leden aangeven ken ik ook wel. De reden is volgens mij dat de plant op een plaats staat waar te weinig licht komt en de groei gering aanwezig is, het maakt verschil of het kroonboompje al de gewenste vorm heeft. De voornoemde adviezen gelden daarom voor het eerste jaar. Wanneer de plant twee of meer jaren oud is geld een andere strategie. Dan moet je de plant in de winter niet laten groeien, maar zo koel mogelijk overwinteren, en de potgrond licht vochtig houden, dat betekent dat pas in het latere voorjaar (medio maart) de eerste aanleg van bladvorming ontstaat. Dan onstaat er een normale ontwikkeling, eerst blad en later bloem.

    Tenslotte, geef de stamfuchsia steun door de stam te bevestigen aan een stok met bindbandjes. Fuchsiahout is broos en breekt zo af bij stevige wind, wat jammer van de inspanningen. Verder is er allerlei informatie te vinden op diversen site's over fuchsia's. Om het voor u of jij het zoeken te vereenvoudigen kun je gebruik maken van fuchsia.startpagina.nl of fuchsia.startkabel.nl deze linkportaals geven een scala aan informatie.

  • Angèlique Rijke

    Ik wil jullie bedanken aan de voor mij duidelijke informatie hier kan ik voorlopig mee vooruit en nu maar hopen dat het mij gaat lukken. Ik ga het in iedergeval proberen en met een hoop liefde voor mijn fuchsia's moet het zeker goed gaan.

    Nogmaals bedankt

    Angèlique